Od 23 maja we Francji obowiązuje zakaz lotów krajowych na krótkich trasach, które można pokonać pociągiem w czasie krótszym niż dwie i pół godziny. Minister transportu uznał ten krok za "ważny i mocny symbol" wysiłków rządu na rzecz ograniczania emisji CO2.
Decyzja w tej sprawie została podjęta przez francuski parlament w 2021 roku, a w grudniu 2022 roku zgodę wyraziła Komisja Europejska. We wtorek w Dzienniku Ustaw opublikowano stosowny dekret, co oznacza wejście decyzji w życie. We Francji zakazane są więc loty na trasach, które można pokonać pociągiem w czasie krótszym niż dwie i pół godziny. Na razie obejmie on trzy trasy: między Paryżem a Bordeaux, Nantes i Lyonem.
Minister transportu: to ważny i pierwszy na świecie krok
Celem wprowadzonego zakazu jest ograniczanie emisji dwutlenku węgla. "To ważny krok i mocny symbol w polityce redukcji emisji gazów cieplarnianych" - przekazał w opublikowanym na Twitterze oświadczeniu minister transportu Clément Beaune. Według niego krok ten "jest pierwszym na świecie i jest w pełni zgodny z rządową polityką zachęcania do korzystania z bardziej ekologicznych środków transportu".
Krytycy tego rozwiązania uważają jednak, że zakaz jest tylko "symboliczny". Laurent Donceel z grupy Airlines for Europe (A4E) przekazał, że "zakazanie tych podróży będzie miało tylko minimalny efekt na emisję CO2" oraz że rząd powinien skupić się na wspieraniu "rzeczywistych i znaczących rozwiązań" problemu.
Szereg warunków do spełnienia
Wydając zgodę na zakaz lotów krajowych, Komisja Europejska stwierdziła, że Francja może wprowadzić ten przepis pod kilkoma warunkami: że jest on "niedyskryminujący, nie zakłóca konkurencji między przewoźnikami lotniczymi, nie jest bardziej restrykcyjny niż to konieczne, aby złagodzić problem". Wskazywała, że zakaz może obowiązywać tylko wtedy, gdy na tej samej trasie dostępne są rzeczywiste alternatywne połączenia kolejowe, co oznacza kilka bezpośrednich połączeń w każdą stronę dziennie.
France24 doprecyzowuje, że nowe przepisy wymagają, aby przewoźnicy kolejowi byli w stanie zaspokoić wzrost liczby pasażerów, połączenia muszą być częste, punktualne i dobrze skomunikowane, a osoby, które będą odbywać takie podróże, powinny móc tego samego dnia pojechać i wrócić pociągiem, po odbyciu ośmiu godzin w miejscu docelowym.
Według firmy Archery Consulting trasy między Paryżem, Bordeaux, Nantes i Lyonem, które spełniają te warunki, w 2019 roku odpowiadały za cztery procent wszystkich krajowych podróży lotniczych, obsługując około 1,1 miliona pasażerów.
Źródło: France24, tf1info.fr, BBC
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock