Znalezienie odpowiedniej pracy nierzadko trwa tygodniami - oczekiwanie na odpowiedź na wysłane aplikacje, szereg rozmów rekrutacyjnych, stres, a potem... odmowa. Co zrobić, aby stać się pracownikiem w wymarzonej firmie?
Jak wynika z ostatniego raportu Conference Board, ponad połowa pracowników nie jest zadowolona z warunków zatrudnienia. Niższa względem oczekiwań płaca, brak perspektyw awansu czy opieki medycznej to główne powody niechęci do wykonywania obowiązków.
Aż trzech na czterech pracowników poszukuje nowych zawodowych możliwości lub jest otwartych na przyjęcie nowych propozycji - wynika z badań przeprowadzonych przez CareerBuilder.com. Nie jest to jednak takie proste. Część powodów jest oczywista: brak wymaganych kwalifikacji, nieudana rozmowa kwalifikacyjna czy zła konstrukcja CV odrzucają kandydatów bardzo szybko. Wielu pracowników nie zdaje sobie sprawy, że przyczyn niepowodzenia jest znacznie więcej. Oto one:
1. Jesteś zbyt cierpliwy
"Dziękujemy, oddzwonimy" - to klasyczne zdanie usłyszało wielu kandydatów, którzy ubiegali się o wymarzoną posadę. Zdecydowana większość z nich cierpliwie czeka na telefon, który... nigdy nie zadzwoni. Tymczasem pracodawcom zależy na takich osobach, którzy rzeczywiście wykazują zainteresowanie procesem rekrutacyjnym.
- Niedawno rozmawiałem z dwoma wykwalifikowanymi kandydatami na to samo stanowisko. Ten, który pozostawał w kontakcie z firmą poprzez wymianę maili i rozmowy telefoniczne pokazał, że może być kluczowym członkiem zespołu i to on otrzymał pracę - powiedział Barnes-Hogg, szef firmy rekrutacyjnej Yolo Insights.
2. Chwalisz się wykształceniem
Dyplom najlepszej uczelni niewątpliwie robi wrażeniem, jednak dla wielu rekruterów jest niewystarczający. Jak wynika z badań Indeed.com, ponad dwie trzecie menedżerów uważa, że wykształcenie nie jest najważniejszym czynnikiem, jaki brany jest w procesach rekrutacyjnych. Ich zdaniem, cenniejsze jest doświadczenie, nabyte umiejętności oraz wykorzystanie ich podczas wykonywania obowiązków - a tego często nie można nauczyć się podczas wykładów na studiach.
3. Myślisz, że "nie" znaczy koniec
Z analiz CareerBuilder wynika, że odmowa ze strony pracodawcy wcale nie musi oznaczać, że drzwi dla kandydata są już zamknięte. W ponad połowie firm rekrutujący chcą, aby ponownie przystąpił on do aplikacji na dane stanowisko. Jak głosi raport, oznacza to, że "powinien pozostać on w kontakcie z daną firmą, nawet jeśli nie otrzymał pracy za pierwszym razem".
Rozwiązaniem może okazać się wymiana wiadomości poprzez biznesowe media społecznościowe, jak LinkedIn. Warto przesłać menedżerowi informację z podziękowaniem za umożliwienie udziału w procesie rekrutacyjnym oraz zapytać, czy istnieje możliwość ponownej aplikacji w przyszłości. Będzie to dowód, że kandydatowi naprawdę zależy na pracy w konkretnej firmie.
4. Sądzisz, że CV wystarczy
Ponad połowa pracodawców uważa, że CV nie dostarcza informacji o kandydacie w sposób wystarczający na uwzględnienie go w rekrutacji. Z badań CareerBuilder wynika, że przedsiębiorstwa oczekują profesjonalnego portfolio wraz z listem motywacyjnym, przygotowanym specjalnie pod dane stanowisko w konkretnej firmie. Ponadto mile widziane są rekomendacje oraz linki do profilów społecznościowych.
5. Nie doceniasz kompetencji miękkich
Nawet jeśli CV jest pełne wpisów o poprzednich pracodawcach, ukończonych kursach oraz zdobytych nagrodach, to nadal nie gwarantuje otrzymania wymarzonej pracy. Badania pokazują, że 63 proc. pracodawców uważa, że równie ważne są kompetencje miękkie, jak kreatywność, umiejętność pracy w zespole czy pod presją czasu, pewność siebie, a nawet pozytywne nastawienie do życia.
Co robi pingwin w sombrero? Tak wygląda rekrutacja:
Autor: PMB/gry / Źródło: Market Watch