Oszuści podszywają się pod numer Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i proszą klientów o podanie swoich danych. ZUS przypomina, że konsultanci nie dzwonią w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS lub też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami.
Do ZUS docierają sygnały o tzw. spoofingu telefonicznym. Polega on na podszywaniu się pod dowolny numer lub nazwę kontaktu. Choć telefon odbiorcy wyświetla daną informację o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów.
ZUS ostrzega przed oszustami
- W ostatnich dniach otrzymujemy od klientów zgłoszenia z informacją, że otrzymali połączenia z numeru infolinii ZUS 22 560 16 00 (wyświetlany na telefonie klienta), gdzie osoba łamaną polszczyzną zapytała, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE oraz czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu - poinformował rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.
Podkreślił, że konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS lub zmiany numerów telefonów w bankach.
- Zgodnie z naszymi standardami w sytuacji, kiedy jest konieczność kontaktu pracownika ZUS z klientem, nasi konsultanci przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta - wskazał Żebrowski.
Zaznaczył, że połączenia te mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta. - Nie zmieniamy tą drogą numeru telefonu służącego do uwierzytelnienia klienta w systemie - dodał.
Rzecznik ZUS zaapelował, aby nie udostępniać nikomu swoich danych do logowania na PUE ZUS.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock