Grupa Jeronimo Martins, właściciel między innymi sklepów Biedronka, miała w drugim kwartale 2023 roku 217 milionów euro zysku netto jednostki dominującej wobec 173 mln euro zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie.
Przychody wzrosły w tym okresie o 21 proc. do ok. 7,709 mld euro. EBITDA wyniosła 559 mln euro, co oznacza wzrost o 16,5 proc. rdr.
W całym I półroczu 2023 roku EBITDA grupy wzrosła o 18,1 proc. rdr do 1.005 mln euro przy przychodach na poziomie 14,513 mld euro (wzrost o 22,1 proc. rdr). Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 356 mln euro (wzrost o 36,3 proc. rdr).
Marża EBITDA w pierwszej połowie 2023 roku spadła do 6,9 proc. z 7,2 proc. rok wcześniej.
"Choć czasy są wymagające, to wierzymy w zdolność i motywację naszych spółek do dalszego wzrostu sprzedaży i liczby sklepów przy jednoczesnej poprawie wydajności w celu ochrony rentowności. Ze względu na inflację kosztów, koncentracja na zwiększaniu wolumenów sprzedaży i EBITDA będzie nadal wywierać presję na procentowej marży EBITDA" - napisano w raporcie grupy Jeronimo.
Przychody Biedronki wzrosły
Przychody sieci Biedronka wzrosły w I półroczu w krajowej walucie o 24 proc. rdr do 10,32 mld euro, a w II kwartale wzrosły o 20,4 proc. do 5,48 mld euro. Sprzedaż LFL wzrosła o 20,5 proc. w pierwszej połowie roku i wzrosła o 17 proc. w II kwartale.
EBITDA Biedronki wyniosła w I półroczu 872 mln euro wobec 721 mln euro przed rokiem. Marża EBITDA spadła do 8,5 proc. z 8,7 proc. rok wcześniej.
"W Polsce, na rynku z malejącymi wolumenami, Biedronka zintensyfikowała dynamikę sprzedaży i osiągnęła świetne wyniki, dodając 2 miliardy euro do swojej sprzedaży w okresie sześciu miesięcy i po raz kolejny zdobywając udziały w rynku" - napisano w raporcie.
CAPEX Grupy Jeronimo Martins wyniósł w pierwszej połowie 2023 roku 459 mln euro wobec 318 mln euro rok wcześniej, z czego nakłady w Biedronce sięgnęły 196 mln euro.
Firma podtrzymała, że w tym roku wydatki na inwestycje mogą być zbliżone jak w ubiegłym roku i mogą wynieść ok. 1 mld euro (z czego ok. 45 proc. w Polsce).
Jak podano, Biedronka planuje dodać w tym roku 130-150 lokalizacji do swojej sieci sklepów i przeprowadzić modernizację ok. 350 sklepów.
W I półroczu Biedronka otworzyła 50 sklepów (37 netto) i zmodernizowała 164 placówki. Na koniec czerwca sieć liczyła 3.432 sklepów.
Źródło: PAP Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Tupungato/Shutterstock