Wniosku o dowód osobisty nie można już złożyć przez internet - wynika z komunikatu zamieszczonego na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Taka możliwość zniknęła we wtorek, 27 lipca. Wniosek o dowód nadal można złożyć w urzędzie gminy lub - w niektórych przypadkach - także poza nim.
Jeśli właśnie kończy się ważność twojego dotychczasowego dowodu osobistego albo kończysz 18 lat możesz wyrobić dowód osobisty. Od 4 marca 2019 ma on formę e-dowodu, czyli dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
Wniosek o dowód nie przez internet
Jak wynika z komunikatu zamieszczonego na stronie MSWiA, od dnia 27 lipca 2021 r. wniosku o dowód osobisty nie można już złożyć przez internet. Wynika to z nowelizacji ustawy o dowodach osobistych z 14 kwietnia. Zapisano w niej, że ostatnim dniem z możliwością składania wniosku o dowód przez internet jest 26 lipca 2021.
Ta sama ustawa miała wprowadzać od 2 sierpnia nowe dowody osobiste - z odciskami palców oraz podpisem posiadacza. Na początku lipca 2 lipca wpłynęła jednak do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów opinia z Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w sprawie sprzętu zamówionego w związku z nowymi dowodami. Według ABW zamówione urządzenia do pobierania linii papilarnych stwarzają potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa informacji. Dlatego KPRM musi wyłonić nowego dostawcę sprzętu.
Jednocześnie parlament właśnie zakończył prace nad pilną nowelizacją przepisów w tej sprawie - nowe dowody osobiste będę wydawane później, informacja o dacie zostanie przekazana w rządowym komunikacie. Ustawa obecnie czeka na decyzję prezydenta.
Jak złożyć wniosek o dowód?
Wniosek o dowód osobisty można złożyć w dowolnym urzędzie gminy – niezależnie od miejsca zameldowania. Po złożeniu wniosku otrzymasz potwierdzenie jego złożenia. Usługa wyrobienia dowodu jest bezpłatna.
Wniosek o dowód musi złożyć każdy, kto: - ukończył 18 lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego, - wymienia dowód osobisty - na przykład z powodu zmiany danych osobowych.
Jeśli twój obecny dowód osobisty traci ważność, wniosek najlepiej złożyć co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności. Jak wyjaśnia MSWiA, nie musisz wymieniać dowodu, jeśli zmienia się twój adres zameldowania albo nazwa urzędu, który wydał twój dowód.
Co należy przygotować? Wypełniony wniosek o wydanie dowodu osobistego (pobierz). Taki sam wniosek możesz dostać też w urzędzie gminy. Jeśli chcesz mieć w swoim e-dowodzie podpis osobisty, zaznacz to we wniosku. Kolejny element to kolorowe zdjęcie - musi ono spełniać określone warunki, dlatego warto przed jego zrobieniem poinformować fotografa, że zależy nam na zdjęciu do dowodu osobistego. Do urzędu trzeba też przynieść dotychczasowy dowód osobisty – jeśli taki posiadamy
W niektórych przypadkach - ze względu na chorobę lub niepełnosprawność - gdy nie możesz osobiście udać się do urzędu, wniosek o dowód możesz złożyć w miejscu, w którym przebywasz. "Skontaktuj się bezpośrednio z najbliższym urzędem gminy, a urzędnik ci pomoże" - informuje MSWiA.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock