Kierowcy mogą już jeździć 13-kilometrową obwodnicą Jarocina, która została oddana do użytku w środę. Koszt trwającej dwa lata inwestycji wyniósł 294 miliony złotych, z czego 85 procent to środki unijne.
- Inwestycja ma kluczowe znaczenie, zarówno dla mieszkańców Jarocina, w którym ruch zostanie znacząco uspokojony i poprawi się bezpieczeństwo, jak i dla całej infrastruktury drogowej w Wielkopolsce. Musimy robić wszystko, aby stale poprawiać bezpieczeństwo i komfort podróżowania po naszym województwie - powiedział po uroczystym otwarciu obwodnicy Jarocina wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann.
Koszt budowy
Budowa obwodnicy Jarocina przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych w Poznaniu rozpoczęła się pod koniec 2014 roku. - Koszt robót wynikający z przetargu to prawie 294 mln złotych. Natomiast wartość dofinansowania z Unii Europejskiej wyniosła 85 procent - powiedział wojewoda Hoffmann. Dwujezdniowa droga ekspresowa uwolni Jarocin od ruchu ciężkiego i przejmie ruch tranzytowy z istniejącej drogi krajowej nr 11, biegnącej dotychczas przez centrum miasta. Kierowcom podróżującym tranzytem umożliwi szybką i bezpieczną podróż. Cała trasa S11, w ciągu której biegnie obwodnica Jarocina, łączy Kołobrzeg przez Poznań z Bytomiem. Na nową trasę będzie też skierowany ruch z pozostałych krajówek - 12 i 15. - Nowa trasa ekspresowa jest doskonale skomunikowana z innymi, kluczowymi dla Jarocina drogami poprzez węzły Mieszków i Jarocin. Kierowcy pojadą dwupasmową trasą ekspresową o długości prawie 13 kilometrów, która skróci mieszkańcom południowej Wielkopolski podróż do Poznania - wyjaśnił wojewoda wielkopolski.
Duża inwestycja
Obwodnica przebiega w ciągu drogi S11 i składa się z dwóch podstawowych elementów: ponad 10-kilometrowej, dwupasmowej drogi ekspresowej oraz łącznika i dwóch węzłów drogowych o długości prawie 3 kilometrów. Do tego dochodzi 13 obiektów inżynierskich, w tym wiadukt kolejowy, oświetlenie i ogrodzenie obwodnicy a także wyciszające ekrany akustyczne.
Funkcjonowanie obwodnicy, jak podkreślono w poznańskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad, wpłynie pozytywnie na środowisko i spowoduje poprawę klimatu akustycznego, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, gleby i wód na terenach znajdujących się w pobliżu dróg. Wojewoda wielkopolski podkreślił, że budowa obwodnicy Jarocina to jedna z dziewięciu dużych inwestycji drogowych realizowanych obecnie w Wielkopolsce przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przy udziale środków Unii Europejskiej. Na blisko 13-kilometrowym odcinku drogi trwać będą jeszcze prace wykończeniowe i porządkowe.
Autor: mb / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa