Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na UPC Polska 12,6 miliona złotych kary za wygórowane koszty wypowiadania umów - poinformował UOKiK. Wyjaśniono, że naliczając zawyżone opłaty za wypowiedzenie umowy przed terminem, UPC narusza zbiorowe interesy konsumentów. Spółka zapowiedziała, że planuje odwołanie się od decyzji.
W komunikacie napisano, że prezes Urzędu nałożył na UPC Polska karę w wysokości 12 585 082 złotych. "Gdy decyzja się uprawomocni, to w jej wyniku abonenci otrzymają zwrot nieprawidłowo pobranych opłat. UPC poinformuje konsumentów SMS lub mailowo o tym, co należy zrobić, aby odzyskać niesłusznie pobrane przez spółkę środki".
Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów
Jak zaznaczono, do UOKiK wpływały liczne zgłoszenia, dotyczące nieprawidłowego naliczania i pobierania "rażąco wysokich opłat", kiedy konsument zrezygnuje z usług przed końcem umowy zawartej na rok lub dwa – czyli na czas oznaczony.
"Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym, w przypadku rozwiązania umowy na czas określony wysokość roszczenia w związku z wypowiedzeniem jej przez abonenta lub z jego winy nie może przekroczyć wysokości przyznanej ulgi, pomniejszonej proporcjonalnie do okresu od zawarcia do rozwiązania" - napisano.
UOKiK stwierdził, że naliczając zawyżone opłaty za wypowiedzenie umowy przed terminem, UPC narusza zbiorowe interesy konsumentów. Według UOKiK spółka stosowała nieuczciwą praktykę rynkową, ustalając wysokość ulg.
Spółce przysługuje odwołanie od decyzji do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Komentarz spółki
"Podjęte działania były zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Zakwestionowana przez UOKiK praktyka spółki była analizowana w innych postępowaniach Organu i nie wzbudziła jego zastrzeżeń. Planujemy odwołanie się od decyzji" - przekazał w przesłanym TVN24 Biznes komentarzu rzecznik prasowy UPC Michał Fura.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tomeqs / Shutterstoc