Chcemy obniżyć koszty budowy dróg, pracuje nad tym specjalnie powołany zespół - powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Podał, że niektórzy eksperci mówią o możliwości nawet 30-proc. obniżki tych kosztów.
Jerzy Szmit zastrzegł, że zaoszczędzone pieniądze trafią na budową innych dróg. Podał, że program budowy dróg krajowych obejmuje zadania szacowane na blisko 200 mld zł, a w planie finansowym programu jest 107 mld zł.
- Dlatego pracujemy nad realnym obniżeniem kosztów budowy dróg. Zostały powołane zespoły, są przygotowywane opracowania w tym zakresie - powiedział Szmit.
Jakie zmiany?
Pytany, na czym mają polegać oszczędności w budowie dróg stwierdził, że pierwszym obszarem jest zmiana przepisów dotyczących budowy dróg w Polsce np. tych dotyczących ochrony środowiska. - Chodzi nam o to, żeby ustalić razem ze specjalistami od ochrony środowiska, jak chronić zwierzęta, ludzi, ale w racjonalny sposób tak, żeby nie wydawać niepotrzebnie pieniędzy. Dzisiaj tak naprawdę nie ma bowiem przepisów, które by określały, jak powinny wyglądać, jakie powinny mieć parametry czy w jakich warunkach powinny być instalowane te wszystkie urządzanie dotyczące ochrony przyrody. Dzisiaj są to najczęściej tzw. dobre praktyki - mówił Szmit. Dodał, że drugim aspektem jest kwestia ustandaryzowania budowy mostów. - Obecnie mamy taką sytuację, że każdy most jest niejako od początku projektowany. Oczywiście to ciekawie wygląda i są to bardzo ładne konstrukcje, ale to po prostu kosztuje i nas dzisiaj na to nie stać. Nie ma katalogu obiektów mostowych, a taki katalog pozwoliłby na prostsze projektowanie i tańsze wykonawstwo. To potwierdzają wszyscy specjaliści zajmujący się tym tematem - dodał.
Co jeszcze?
Szmit powiedział, że kolejną sprawą jest kwestia prowadzenia prac archeologicznych. - Obecnie mamy taką sytuację, że prace archeologiczne rozpoczynają się albo tuż przed rozpoczęciem budowy, albo niejako prowadzone są w ramach prowadzonych już prac budowlanych, a to często wstrzymuje budowę na kilka miesięcy - powiedział wiceminister. Dodał, że nie ma powodu, dla którego archeolodzy nie mogliby prowadzić swoich prac już w momencie, kiedy grunt jest wykupowany pod zaprojektowaną drogę. - Archeolodzy mają bardzo dobrze skatalogowane miejsca, które chcieliby przebadać i wiedzą, gdzie chcieliby prowadzić prace. Również analizujemy różne rozwiązania technologiczne pozwalające obniżyć koszty budowy dróg - powiedział Szmit.
Będzie taniej?
Jego zdaniem koszty budowy dróg można - według ekspertów - obniżyć nawet o około 30 proc. - Czy to rzeczywiście będzie prawdą, to się przekonamy. Ale wszyscy eksperci twierdzą, że tutaj obniżanie kosztów jest możliwie. Obecnie pracuje nad tym specjalny zespół - powiedział Szmit. Dodał, że nie chodzi o o oszczędzanie na budowie dróg, tylko o obniżaniu kosztów ich budowy. - Pieniądze w ten sposób zaoszczędzone trafią na budową innych dróg. To nie jest tak, że one wypłyną z branży budowlanej - zaznaczył.
Autor: msz/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDiK