Rosja, po raz pierwszy w historii, została największym w Europie rynkiem centrów handlowych. Wyprzedziła w tym rankingu Francję, która pierwsze miejsce zajmowała od 43 lat - wynika z najnowszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield. Polska znalazła się na piątym miejscu w Europie i na trzecim w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, pod względem planowanej powierzchni handlowej w latach 2015-2016.
Według najnowszych informacji Cushman & Wakefield, w drugiej połowie 2014 r. powstało w Europie wiele dużych galerii handlowych. W tym czasie ponad połowa nowej centrów handlowych przypadła na Rosję, której łączne zasoby powierzchni pod koniec roku przekroczyły 17,7 mln mkw. "Na drugim miejscu z zasobami wynoszącymi 17,66 mln mkw. znalazła się Francja. Natomiast trzecim największym rynkiem centrów handlowych w Europie jest obecnie Wielka Brytania z 17,1 mln mkw. Polska jest na siódmym miejscu listy największych rynków centrów handlowych w Europie" - czytamy.
Klienci chcą bogatszej oferty
Według stanu na 1 stycznia tego roku łączne zasoby powierzchni handlowej na Starym Kontynencie wyniosły 152,3 mln mkw., co oznacza wzrost rok do roku o 3,3 proc. "Na Europę Zachodnią przypada obecnie 69 proc. istniejącej powierzchni w centrach handlowych. Warto jednak zwrócić uwagę na znaczący wzrost aktywności deweloperskiej w drugim półroczu 2014 r. w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie oddano do użytku 2,2 mln mkw. powierzchni w porównaniu z 981 tys. mkw. w tym samym okresie w Europie Zachodniej" - podkreśla raport. Zdaniem autorów raportu głównym czynnikiem motywującym deweloperów do większej aktywności w Europie było rosnące zainteresowanie konsumentów dużymi centrami handlowymi, które mogą pochwalić się bogatszą ofertą handlową, rozrywkową i gastronomiczną. "Na największych rynkach Europy Zachodniej aktywność deweloperska coraz częściej koncentruje się wokół rozbudowy lub modernizacji małych lub starszych centrów handlowych, natomiast w Europie Środkowo-Wschodniej nadal budowane są przede wszystkim nowe, regionalne obiekty handlowe o dużym zasięgu oddziaływania. Trendy te utrzymają się również w bieżącym i przyszłym roku" - podkreśla raport.
A jak u nas?
Z raportu wynika, że w Polsce większość nowych centrów handlowych w 2014 r. powstała głównie w mniejszych miastach regionalnych poniżej 100 tys. mieszkańców takich jak Siedlce (Galeria Siedlce, 33,5 tys. mkw.), Ostrołęka (Galeria Bursztynowa, 27 tys. mkw.), Starachowice (Centrum Galardia, 18 750 mkw.) i Ełk (Brama Mazur, 16 250 mkw.). "Polska znalazła się na piątym miejscu w Europie i na trzecim w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pod względem powierzchni handlowej planowanej do oddania do użytku w latach 2015-2016. W najbliższych dwóch latach wzrośnie aktywność deweloperska" - czytamy.
Autor: mn / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu