Pierwsi turyści pojawili się na terenie planowanego przekopu Mierzei Wiślanej. Od początku maja zniesiono zakaz wstępu na obszar inwestycji. Urząd Morski w Gdyni apeluje jednak do wszystkich odwiedzających o ostrożność.
- Zakaz wstępu oraz jego wygrodzenie zostały wprowadzone w celu zapewnienia bezpieczeństwa podczas prac z użyciem ciężkiego sprzętu przy wycince drzew i uprzątaniu pozostałości, ale również przy wcześniej prowadzonych pracach geologicznych w rejonach uczęszczanych przez ludność, stanowiących realne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi oraz ich mienia - wyjaśniła Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni. Dodała, że trwa częściowy demontaż ogrodzenia w miejscach, gdzie przebiegają ścieżki piesze oraz rowerowa. Wygrodzona natomiast pozostanie wydma szara, znajdująca się w północnej części inwestycji. Choć budowa jeszcze się nie zaczęła, a wycinka lasu - jak wyjaśniał inwestor - odbywała się w ramach prac przygotowawczych, miejsce przyszłego przekopu już ściąga turystów.
- W ładną pogodę, patrząc na ilość zaparkowanych przy drodze samochodów sięgającą nawet kilkudziesięciu, można stwierdzić, że zainteresowanie jest bardzo duże - oceniła Magdalena Kierzkowska.
Przekop przyciąga turystów
Najbliższe miesiące mogą być ostatnim, kiedy będzie można przejść po terenie planowanego kanału.
Jak przypomniała Magdalena Kierzkowska zgodnie z decyzją środowiskową oraz z uwagi na okresy ochronne ptaków, prace w tym miejscu mogą rozpocząć się jednak najwcześniej w październiku. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano: budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym.
Ponadto ma powstać punkt widokowy, zaplanowano także budowę sztucznej wyspy. Wybudowany zostanie również most obrotowy nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, nowy odcinek drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg.
Budowa kanału
Zgodnie z terminem podanym przez Urząd Morski w Gdyni 22 maja ma nastąpić otwarcie ofert na pierwszy etap budowy. Jak informowaliśmy pod koniec kwietnia, inwestor już kilkukrotnie przekładał termin składania ofert przez firmy zainteresowane budową kanału. Powodem było między innymi odwołanie, które wpłynęło do Krajowej Izby Odwoławczej od jednej z firm.
Według resortu gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej, budowa nowej drogi wodnej ma znacząco poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Budowa kanału potrwa do 2022 roku, a jej koszt - szacowany wstępnie na 880 milionów złotych - zostanie w całości pokryty z budżetu państwa. Niedawno minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk powiedział, że jeśli doszłoby do wzrostu kosztu przekopu przez Mierzeję Wiślaną, to dodatkowe finansowanie na tę inwestycję będzie zapewnione.
Autor: mb / Źródło: PAP, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvn24