Spółka Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk) podpisała umowę na zaprojektowanie i rozbudowę terminala kontenerowego DCT w Gdańsku. Prace mają się rozpocząć we wrześniu 2022 roku. Po ich zakończeniu terminal kontenerowy na Pomorzu będzie jednym z największych w Europie.
W czwartek została zawarta umowa pomiędzy Budimeksem (lider konsorcjum) oraz Dredging International NV (partner konsorcjum) a spółką DCT Gdańsk na zaprojektowanie i rozbudowę Terminala Kontenerowego DCT w Gdańsku "Projekt T3". Wartość umowy wynosi ponad 245 mln euro netto.
Prace rozpoczną się we wrześniu, po zakończeniu sezonu wakacyjnego. Zaliczka wynosi 55 mln euro.
Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej przewidywane jest na koniec pierwszej połowy 2024 roku, a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku.
Projekt T3 obejmie nabrzeże głębokowodne o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra oraz plac o powierzchni 36,5 hektara. Dodatkowo inwestycja zakłada zakup 7 nowych żurawi nabrzeżnych zdolnych do obsługi największych statków świata oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG dla placu kontenerowego.
Rozbudowa terminala kontenerowego DCT Gdańsk o kolejny etap T3 sprawi, że DCT Gdańsk w pierwszej fazie zwiększy zdolności przeładunkowe o 1,7 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU (20-stopowych kontenerów) rocznie. Po zakończeniu T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie.
DCT Gdańsk
DCT Gdańsk jest obecnie największym terminalem kontenerowym na Bałtyku. Został uruchomiony w 2007 roku. Jego roczna zdolność przeładunkowa wynosiła wówczas 500 tys. TEU. Dziś może rocznie przeładować ponad 3 mln TEU.
W marcu 2019 roku 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk) nabyło konsorcjum Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.), globalnej singapurskiej grupy portowej PSA (40 proc.) i zarządzającej funduszami IFM Investors (30 proc.). Wartość transakcji wyniosła ponad 5 mld zł. Sprzedającym udziały w DCT Gdańsk był fundusz Global Infrastructure Fund II, zarządzany przez Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA), a także fundusze MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super.
Państwowa Grupa PFR skupia instytucje finansowe, oferując instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, samorządów oraz osób prywatnych. PSA jest globalną grupą portową, posiadającą ponad 50 przybrzeżnych, kolejowych i śródlądowych terminali w 17 krajach, w tym m.in. w Singapurze i Antwerpii. Z kolei IFM Investors to założona ponad 20 lat temu globalna firma zarządzająca funduszami instytucjonalnymi.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Piotrwoz / Shutterstock.com