PKP od grudnia szybciej na 30 trasach. "Historycznie najlepsze czasy"

Z kraju

PKP Intercity/Bartłomiej BanaszakPolskie Koleje Państwowe przyśpieszają

Szybciej pojedziemy na 30 trasach kolejowych, skrócenia czasu przejazdu pociągów wahają się od 10 minut do prawie 3 godzin - zapowiada prezes PKP PLK Andrzej Filip Wojciechowski. Nowy rozkład jazdy wejdzie w życie w połowie grudnia.

- W nowym rozkładzie jazdy na wielu trasach dochodzimy do historycznie najlepszych czasów przejazdu - podkreślił Wojciechowski w rozmowie z PAP. Jak poinformował, szybciej i bardziej komfortowo pojedziemy na w sumie 30 trasach, skrócenia czasu przejazdu wahają się od 10 min do prawie trzech godzin. - Kompleksowe modernizacje to nowe tory, ale także nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zastąpiły wyeksploatowany sprzęt. Teraz lokalne centra sterowania i komputerowe urządzenia gwarantują utrzymanie planowych czasów przejazdu - podkreślił Wojciechowski.

Stabilność

Zaznaczył, że nowy rozkład jazdy dąży do tego, aby zagwarantować pasażerom stabilność polegającą na tym, żeby wiedział bez sprawdzania, iż o określonych porach i odstępach czasowych regularnie kursują pociągi. - Jednak jeszcze dziś kompleksowo nie możemy tego osiągnąć, m.in. ze względu na dużą dynamikę procesu inwestycyjnego oraz niezależne od nas okoliczności, np. gdy wykonawca nie wywiązuje się z planów realizacji robót. Wiemy, że pasażera interesuje punktualność, dlatego ustalamy inwestycje tak, by maksymalnie ograniczać trudności. Pasażera nie interesują kary, jakie zapłaci niesolidny wykonawca, ale komfort podróży - dodał prezes PKP PLK. W ciągu doby na polskich torach kursuje ponad 6 tys. pociągów pasażerskich i towarowych. Największy ruch jest w godzinach 6-9 i 15-18; wówczas na torach znajduje się ok. 800-1000 pociągów. Około 90 proc. ruchu odbywa się na 12 tys. km z 19 tys. km czynnych linii kolejowych.

Jak przekonywał prezes Wojciechowski, prace remontowe, modernizacyjne i rewitalizacyjne prowadzone przez PKP PLK na wielu odcinkach pozwoliły skrócić czasy przejazdów.

Gdzie krócej?

I tak od nowego rozkładu jazdy pojedziemy krócej na trasach z Warszawy do: Gdańska (2h 38min.), Krakowa (2h 19 min.), Wrocławia (3h 36 min.) i Katowic (2 h 24 min.). 5 godzin zajmie podróż z Trójmiasta do Wrocławia – czyli o ponad godzinę krócej, niż dotychczas. Możliwa będzie podróż np. z Gdyni do Krakowa w 5 h 11 min. Z kolei trasę Poznań-Kraków będzie można pokonać w niecałe 5 godzin (4 h 56 min.), czyli o 45 minut krócej niż teraz. Szybciej pojedziemy również ze stolicy do Bielska–Białej (3 h 15 min), Olsztyna (2 h 28 min.), Bydgoszczy (2h 59 min.). Dużą poprawę w stosunku do ubiegłorocznego rozkładu jazdy odczuć mają pasażerowie na trasie Kraków Główny–Szczecin Główny – pojadą szybciej o ponad godzinę (było prawie 9 godzin – będzie 7 h 51 min.). Krótsza podróż ma być także na trasie Szczecin Główny–Zielona Góra, czyli 2 h 31 min. Duże zmiany odnotują pasażerowie na linii skierniewickiej – podróż z Warszawy do Łodzi najszybszym pociągiem zajmie 67 minut. Średnie czasy wyniosą jednak między 70 a 100 min. Wojciechowski zapewnił, że nowy rozkład wprowadza także lepsze czasy na trasach regionalnych. Dzięki pracom PKP PLK, przyśpieszyły pociągi na odcinkach: Poznań–Gniezno (20 min.), Poznań–Wągrowiec (30 min.), Wolsztyn–Luboń (17 min.), Kluczbork–Ostrzeszów (20 min.) czy Olsztyn–Szczytno–Szymany (12 min.).

Szybciej

Skrócone czasy przejazdów to także efekt większej prędkości na polskich torach. Jednym z elementów podnoszących tę prędkość jest system ERTMS, którego celem jest wprowadzenie europejskich standardów komunikacyjnych w zarządzaniu ruchem pociągów. - W tym rozkładzie, utrzymujemy ok. 90 km odcinek ERTMS na południe od Warszawy na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), gdzie można jechać 200 km/h. Kolejne, to będzie w 2017 r. cała trasa do Trójmiasta. Ponadto dzięki modernizacjom i coraz lepszemu utrzymaniu poprawiamy czasy tam, gdzie jest to możliwe – uzyskujemy dobry czas przejazdu na długich odcinkach. Widzimy, że duże znaczenie ma poprawa prędkości z 80 km/h na 100 km/h czy 120 km/h. Uważamy, że to też jest klucz do krótszych czasów przejazdu i lepszych podróży - dodał Wojciechowski.

Klęska urodzaju w PKP Intercity. Zbyt wielu "tanich" pasażerów?TVN24 BiS

Autor: bgr / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: PKP Intercity/Bartłomiej Banaszak