Operator komórkowy Nau Mobile poinformował o ataku hakerskim, wskutek którego mogło dojść do wycieku danych osobowych klientów sieci. Chodzi o takie dane jak numer PESEL, seria i numer dokumentu tożsamości, adres zamieszkania oraz numer telefonu. Firma przekazała, że naruszenie ochrony danych osobowych zgłoszono Prezesowi UODO.
Nau Mobile informowało w piątek na swojej stronie, że w związku z atakiem hakerskim czasowo wstrzymano obsługę bieżących spraw abonenckich. "Obecnie nie ma m.in. możliwości włączenia niektórych usług dodatkowych oraz aktywowania nowego lub przenoszonego numeru" - mogliśmy przeczytać w informacji.
Firma wskazała we wtorkowym komunikacie, że przywrócono niemal w pełni obsługę abonentów.
Nau Mobile - atak hakerski
Przedstawiciele Nau Mobile przekazali w komunikacie skierowanym do klientów, że w piątek, 13 sierpnia otrzymali "informację od dostawcy systemów informatycznych o prawdopodobieństwie naruszenia danych osobowych wskutek zablokowania przez atak hakerski dostępu do plików wewnętrznego systemu bazy danych Nau Profit Sp. z o. o. - operatora sieci Nau Mobile, mogących zawierać rekordy z danymi klientów korzystających z usługi post-paid, w którym przetwarzano Państwa dane osobowe, takie jak: imię i nazwisko, nr PESEL, seria i numer dokumentu tożsamości, adres zamieszkania, adres korespondencyjny, numer telefonu kontaktowego, numer telefonu przenoszonego bądź nowego oraz adres e-mail".
Przedstawiciele operatora komórkowego ostrzegają klientów przed potencjalnymi konsekwencjami możliwego wycieku danych. Jak wskazano, osoby trzecie mogą podjąć próbę uzyskania pożyczek w instytucjach pozabankowych np. przez internet lub telefonicznie bez konieczności okazywania dokumentu tożsamości.
Nau Mobile - zalecenia dla klientów
Przedstawiciele spółki, w celu zminimalizowania negatywnych skutków ewentualnego naruszenia, zalecają m.in. zmianę hasła do konta abonenta i hasła do skrzynki pocztowej, skorzystanie z możliwości zastrzeżenia dokumentu tożsamości oraz ignorowanie nieoczekiwanych wiadomości e-mail.
Abonenci, którzy dowiedzą się o wykorzystaniu danych przez osobę nieuprawnioną, są proszeni o jak najszybsze przekazanie informacji przedstawicielom Nau Mobile.
"Pomimo, że wciąż nie ma 100 proc. pewności czy dane klientów zostały wykradzione, Nau Mobile postanowiło prewencyjnie zaoferować wszystkim swoim abonentom bezpłatny dostęp do usługi Alerty BIK, czyli powiadomień sms lub e-mail ostrzegających przed próbami wyłudzenia kredytu" - poinformowała firma we wtorkowym komunikacie.
Spółka Nau Mobile podała wcześniej, że w związku z zaistniałym naruszeniem ochrony danych osobowych zlecono podjęcie "wszelkich niezbędnych i jak najdalej idących kroków, w celu podniesienia poziomu zabezpieczeń oraz wyeliminowania prawdopodobieństwa zaistnienia podobnych zdarzeń w przyszłości".
Naruszenie ochrony danych osobowych zgłoszono Prezesowi UODO.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock