Jackiewicz: resort musi mieć zaufanie do rad nadzorczych i zarządów spółek

Z kraju

ShutterstockMSP: resort musi mieć zaufanie do rad nadzorczych i zarządów spółek

Oprócz kompetencji, doświadczenia i odpowiedniego stażu pracy przedstawiciele rad nadzorczych i zarządów spółek Skarbu Państwa muszą mieć zaufanie ministra skarbu i realizować program gospodarczy rządu - mówił w czwartek szef MSP Dawid Jackiewicz.

W Sejmie na wniosek klubu Kukiz'15 minister przedstawia informację w sprawie polityki kadrowej w spółkach z udziałem Skarbu Państwa i instytucjach podległych Radzie Ministrów.

Zgodność z poglądami?

Jackiewicz przekonywał, że przedstawiciele w spółkach Skarbu Państwa muszą identyfikować się z programem rządu. - Muszą mieć świadomość tego, jakie są postulaty programowe rządu. Muszą stać na straży tego interesu. Minister skarbu państwa musi mieć zaufanie do ludzi, których tam delegował - zaznaczył.

Jak mówił, odstąpił od "fikcyjnej procedury konkursowej w MSP". - Od tej hipokryzji, którą uprawiali moi poprzednicy - dodał.

- Jak wyobrażacie sobie realizację interesów gospodarczych, programu gospodarczego rządu PiS, w oparciu o ludzi, którzy sabotują ten program? - podkreślał, zwracając się do posłów.

Diagnoza patologii

Szef MSP mówił, że kilka miesięcy pracy w resorcie skarbu pozwoliło mu zdiagnozować wiele patologii, do których doszło w ciągu ośmiu lat rządów PO-PSL w państwowych spółkach. Zapowiedział, że wkrótce upubliczni je w trakcie prezentacji wyników kontroli i audytów w tych spółkach.

Jackiewicz podał kilka przykładów. - W jednej ze spółek zapłacono firmie doradczej prawie 900 tys. zł za opracowanie strategii mającej - uwaga - niecałe 50 stron. W innej spółce - nie podaję nazw, żeby nie wpływać na notowania i na kursy na Giełdzie Papierów Wartościowych tych podmiotów - stwierdzono zawyżenie wielomilionowych wynagrodzeń kancelarii prawnych i brak kontroli nad rozliczaniem godzinowych świadczeń usług. (...) Koszt takiej usługi prawnej ze strony niektórych kancelarii wynosił nawet do tysiąca złotych za godzinę - wyliczał.

- W jednej z grup kapitałowych koszty różnego rodzaju doradztwa, obsługi PR wyniosły - uwaga - nawet do 250 tysięcy zł dziennie przez cały rok - podkreślił.

Jedna ze spółek - jak mówił - posiadająca wysoką rozpoznawalność i realizująca monopol ustawowy wydała na reklamę w ciągu roku w jednej stacji telewizyjnej 37 mln zł. - Prezes jednej ze spółek państwowych, nieprowadzącej działalności za granicami kraju, miał zaplanowane wyjazdy (...) do ośmiu różnych krajów w ciągu zaledwie najbliższych dwóch miesięcy, w tym do tak odległych, jak Nigeria, RPA, Stany Zjednoczone - wymieniał.

Zobacz. Eksperci komentują pomysł ministra Jackiewicza o połączeniu strategicznych spółek

Eksperci komentują pomysł ministra Jackiewicza o połączeniu strategicznych spółek

Autor: gry / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock