Jeszcze kilka lat temu PLL LOT był na sprzedaż, gdyby nie zmiana rządu zostałby sprzedany, teraz otrzymał prestiżowy tytuł "Najlepszej linii lotniczej Europy Wschodniej" magazynu "Global Traveler" - napisał w czwartek na Twitterze premier Mateusz Morawiecki.
Jeszcze kilka lat temu PLL LOT był na sprzedaż, gdyby nie zmiana rządu zostałby sprzedany. Teraz po raz drugi z rzędu otrzymał prestiżowy tytuł ”Najlepszej linii lotniczej Europy Wschodniej” magazynu Global Traveler. To świetna informacja w dniu 90. ”urodzin” firmy pic.twitter.com/euDTM4Leb7
— Mateusz Morawiecki (@MorawieckiM) 27 grudnia 2018
Premier Morawicki podkreślił w czwartkowym wpisie na Twitterze, że "prestiżowy tytuł "Najlepszej linii lotniczej Europy Wschodniej" magazynu "Global Traveler" PLL LOT otrzymał po raz drugi z rzędu". "To świetna informacja w dniu 90. urodzin firmy" - napisał.
"Najlepsza Linia w Europie Wschodniej"
O zdobyciu tytułu "Najlepszej Linii w Europie Wschodniej" przyznawanej przez amerykański magazyn "Global Traveler", poinformowało w czwartek biuro prasowe LOT-u. Polski przewoźnik wyprzedził m.in. rosyjski Aeroflot czy węgierski Wizzair. Uroczysta gala, podczas której wręczono nagrody w niemal 70 kategoriach odbyła się w Los Angeles.
- Jesteśmy dumni z wyróżnienia przyznanego w prestiżowym rankingu amerykańskiego magazynu Global Traveler. To ważna nagroda, która świadczy o rosnącej popularności i rozpoznawalności LOT-u również za Oceanem - powiedział cytowany w komunikacie rzecznik LOT Adrian Kubicki. Przypomniał, że PLL LOT obsłużą w tym roku 8,8 mln pasażerów, czyli dwukrotnie więcej niż w 2016. W 2019 r. ma być to już 10 mln osób.
"Najlepsze nowe połączenie"
Polski przewoźnik został również wyróżniony w kategorii "Najlepsze nowe połączenie lotnicze" za uruchomienie w maju br. bezpośrednich rejsów z Nowego Jorku do Budapesztu.
"Global Traveler" jest amerykańskim magazynem skierowanym do grupy wysokiego stopnia menedżerów amerykańskich często podróżujących wewnątrz USA i po całym świecie. Najlepsi zostali wybrani w wyniku otwartych ankiet wypełnionych przez czytelników Global Traveler w okresie od 1 stycznia do 30 września 2018 r. LOT oferuje obecnie 107 połączeń.
Co z tym LOT-em
Udziałowcami firmy są: Skarb Państwa, który posiada 99,82 proc. akcji, TFS Silesia - 0,144 proc. akcji oraz pracownicy - 0,036 proc. akcji.
Pod koniec 2012 r. LOT stał się niewypłacalny i konieczna była pomoc państwa. Pierwszą transzę pomocy publicznej LOT otrzymał w grudniu 2012 r. - było to 400 mln zł. KE zatwierdziła pomoc państwa dla spółki w lipcu 2014 r. Komisja zaakceptowała również plan jej restrukturyzacji; uznała też, że pomoc na restrukturyzację w wysokości 804 mln zł jest zgodna z unijnymi zasadami pomocy państwa. Ostatecznie poza pierwszą transzą pomocy w wysokości 400 mln zł, przewoźnik drugą transzę wykorzystał tylko w części, otrzymując 127 mln zł.
W 2014 roku, po raz pierwszy od siedmiu lat, firma zarobiła na lataniu ponad 99 mln zł. 2015 rok zakończyła jednak znów głęboko pod kreską. We wrześniu tamtego roku minister skarbu w rządzie PO-PSL Andrzej Czerwiński przekonywał, że LOT powinien zostać sprywatyzowany. Po zmianie władzy te plany zmieniono - rozważano znalezienie inwestora finansowego, który wsparłby LOT, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli przez Skarb Państwa. Tych zapowiedzi również nie zrealizowano, a w międzyczasie spółka zaczęła na siebie zarabiać. Lata 2016 i 2017 zakończyła z zyskiem netto.
Autor: mp//bgr / Źródło: PAP, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock