Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma zostać otwarty 17 września. Jak poinformował Urząd Morski w Gdyni, trwają ostatnie prace na budowie. W rejonie portu osłonowego prowadzone są roboty wykończeniowe, a na terenie całej inwestycji - porządkowe. To pierwszy etap inwestycji.
Inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni, oraz generalny wykonawca - konsorcjum NDI/Besix - zapewniają, że wszystko jest już prawie gotowe, by oddać do użytku nowy kanał żeglugowy. Umowa z wykonawcą pierwszego etapu projektu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" została podpisana w październiku 2019 roku.
Otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Ostatnie roboty toczą się jeszcze w porcie osłonowym. "Jesteśmy na finiszu, trwają odbiory, lada moment wykonawca przekaże nam całość inwestycji. Wykonanie tej dość skomplikowanej budowli hydrotechnicznej zostanie zrealizowane zgodnie z założonym harmonogramem" - podkreślił, cytowany w komunikacie, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.
Port osłonowy składa się z falochronu głównego, czyli wschodniego, który ma ponad kilometr długości, oraz z falochronu osłonowego, zachodniego, który ma około 540 metrów. Falochron wschodni jest typową konstrukcją narzutową, dzięki czemu wchodząca do portu fala będzie tłumiona, rozbijana, żeby w kanale żeglugowym nie powstawało niebezpieczne falowanie.
Bartosz Zabłocki, kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix, przekazał, że wszystkie roboty związane m.in. z narzutami kamiennymi dobiegają końca. "Do zrobienia pozostały nam jeszcze prace porządkowe i drobne roboty związane z kosmetyką elementów żelbetowych, które będziemy wykonywali w drugiej połowie września" - poinformował. Dodał, że wszystkie roboty główne w porcie osłonowym oraz w kanale żeglugowym są już wykonane w tak zaawansowanym stopniu, że może być wprowadzony ruch statków.
Roboty wykończeniowe i porządkowe pozostały do wykonania także w rejonie kanału, gdzie zakończono montaż wyposażenia hydrotechnicznego. Ostatnie porządki trwają również na tzw. sztucznej wyspie. Gotowy jest budynek Kapitanatu Portu Nowy Świat, skąd będzie prowadzony generalny nadzór nad przeprawą śluzową, bezpieczeństwem żeglugi, ochroną środowiska i przeciwpożarową.
Drugi etap projektu
Prace na Mierzei Wiślanej rozpoczęły się w październiku 2019 roku. Realizacja pierwszego etapu tej inwestycji zakończy się w tym miesiącu. W kwietniu 2021 roku Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z wykonawcą drugiego etapu projektu, którym została firma Budimex. Wartość kontraktu wynosi ponad 574 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące.
Drugi etap inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie, wraz ze zmianami układu drogowego.
Według MI "budowa nowej drogi wodnej stworzy szansę na rozwój gospodarczy dla wszystkich portów Zalewu Wiślanego, a także znacząco skróci szlak wodny na Bałtyk, obecnie prowadzący przez Cieśninę Piławską, o prawie sto kilometrów".
Po zakończeniu całości prac kanał żeglugowy pozwoli przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany jednostkom o zanurzeniu do 4,5 metra, długości do 100 metrów i szerokości do 20 metrów.
Jak czytamy na stronie resortu infrastruktury, całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 25 kilometrów. "Samo przejście przez Zalew Wiślany wynosi nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe około 2,5 kilometra to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 metrów głębokości" - wskazano.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes