Przepisy, o kt贸rych wdro偶enie zwr贸ci艂a si臋 w czwartek do Polski Komisja Europejska, zosta艂y wprowadzone do procedowanej obecnie noweli ustawy o transporcie kolejowym - poinformowa艂o w pi膮tek ministerstwo infrastruktury i budownictwa.
Komisja Europejska poinformowa艂a w czwartek, 偶e zwr贸ci艂a si臋 do Polski o dostosowanie krajowego prawa do dyrektywy w sprawie interoperacyjno艣ci europejskiego systemu kolei. Doda艂a, 偶e Polska ma dwa miesi膮ce na powiadomienie jej "o wszystkich 艣rodkach podj臋tych w celu zapewnienia pe艂nego wykonania dyrektywy", w przeciwnym razie Komisja mo偶e skierowa膰 spraw臋 do Trybuna艂u Sprawiedliwo艣ci UE.
Wa偶ne uzupe艂nienia
Ministerstwo infrastruktury i Budownictwa (MIB) poinformowa艂o w pi膮tek, 偶e wskazany przez KE aspekt dotyczy niepe艂nego wdro偶enia rozwi膮za艅, kt贸re w razie potrzeby gwarantuj膮 wykonanie dodatkowych bada艅 pojazd贸w na sieci kolejowej, w wymaganym dyrektyw膮 terminie 3 miesi臋cy. - Przepis ustanawiaj膮cy ten termin zosta艂 wdro偶ony ju偶 w polskiej ustawie (art. 23b ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym), w ocenie Komisji konieczne jest jednak jego uzupe艂nienie o dodatkow膮 procedur臋 zapewniaj膮c膮 jego przestrzeganie, a tak偶e okre艣laj膮c膮 zakres tych bada艅 - wyja艣ni艂 MIB w informacji przes艂anej PAP. Ministerstwo doda艂o, 偶e maj膮c na uwadze drobny charakter zastrze偶e艅 Komisji Europejskiej, MIB wprowadzi艂o ju偶 odpowiednie zmiany do procedowanej obecnie nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, co - w ocenie resortu - powinno umo偶liwi膰 zako艅czenie sprawy po uchwaleniu nowych przepis贸w.
Bezpieczne przejazdy
Interoperacyjno艣膰 oznacza zdolno艣膰 systemu kolejowego do zapewnienia bezpiecznego i nieprzerwanego przejazdu poci膮g贸w spe艂niaj膮cych odpowiednie wymogi. W praktyce pe艂na interoperacyjno艣膰 oznacza艂aby, 偶e odpowiednio dostosowany tabor mo偶e porusza膰 si臋 po infrastrukturze kolejowej i przemieszcza膰 pomi臋dzy sieciami kolejowymi r贸偶nych kraj贸w bez konieczno艣ci zatrzymywania si臋 na granicach czy wymiany lokomotywy lub za艂ogi, a nawet bez potrzeby wykonywania przez maszynist贸w jakichkolwiek czynno艣ci specyficznych dla danej infrastruktury. Przepisy Unii Europejskiej w sprawie interoperacyjno艣ci kolei maj膮 na celu popraw臋 konkurencyjno艣ci sektora kolejowego, na przyk艂ad poprzez umo偶liwienie 艂atwiejszej wymiany sprz臋tu kolejowego w ca艂ej Europie. Jest to mo偶liwe dzi臋ki technicznej harmonizacji kolei europejskich oraz usuwaniu barier technicznych i administracyjnych, np. poprzez wsp贸lne procedury wydawania zezwole艅 w zakresie przekazywania infrastruktury kolejowej do eksploatacji.
Autor: ag/gry / 殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽Shutterstock