Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit podpisał w środę w Szczecinie decyzję, która pozwoli na uruchomienie przetargów na modernizację dwóch odcinków drogi S3 w województwie zachodniopomorskim. Wartość inwestycji ma wynieść 554 mln zł. Jak dodał, decyzja w sprawie dokończenia S3 zapadła i będzie ogłoszona "w bliskiej przyszłości". Poseł PiS Joachim Brudziński ma nadzieję, że w 2023 r. od Świnoujścia aż do Czech dojedziemy drogą ekspresową.
Decyzja pociągnie za sobą otwarcie drugiego etapu na przetargi na modernizację drogi S3 na odcinkach Brzozowo-Miękowo o długości 22 kilometrów i odcinka Miękowo-Rzęśnica o długości 3,8 kilometra - powiedział dziennikarzom Szmit.
Inwestycja warta miliony
Jak dodał, planowane zakończenie realizacji obu inwestycji to kwiecień 2021 r., a łączna wartość tych przedsięwzięć to 554 mln zł.
Obecnie odcinek S3 Brzozowo-Miękowo, który prowadzi do nadmorskiego Świnoujścia, to jednopasmowy fragment drogi, na którym często tworzą się korki, szczególnie w okresie wakacyjnym. Z kolei fragment trasy Miękowo-Rzęśnica wymaga dostosowania do parametrów drogi ekspresowej. Plany zakładają m.in. powstanie nowego węzła Kliniska, ponieważ na przejściu dla pieszych na drodze ekspresowej często dochodzi teraz do wypadków.
Dwa odcinki S3
Dwa odcinki S3 "nie dopinają" jeszcze tej drogi na Pomorzu Zachodnim - powiedział Szmit.
- Zapadły już wstępne decyzje o podjęciu decyzji o zapewnieniu finansowania dokończenia drogi S3 od Troszyna do Świnoujścia - dodał.
Inwestycja zakłada przebudowę ponad 34 kilometrów drogi na tym odcinku. Według szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), przetarg ma ruszyć w pierwszym bądź drugim kwartale 2018 r., a zakończenie inwestycji planowane jest na czwarty kwartał 2022 r. lub pierwszy kwartał 2023 r.
- To składa się na naszą politykę zamykania ciągów komunikacyjnych, tworzenia dostępu do portów morskich i budowania infrastruktury transportowej, która będzie tworzyła spójny system komunikacyjny Polski - powiedział Szmit.
Trasa S3
Droga S3 ma połączyć w przyszłości Świnoujście z Lubawką na granicy z Czechami. Będzie liczyła około 470 kilometrów. Cała S3 od Szczecina na południe do autostrady A4 i dalej do Bolkowa (Dolnośląskie) istnieje lub jest w budowie - wynika z informacji GDDKiA. Dziennikarze pytali Szmita, kiedy będzie można pojechać całą S3 ze Świnoujścia do Czech. - Decyzje dojrzewają - odparł wiceminister.
- Jeśli chodzi o ostatni odcinek Bolków-Lubawka, to jest niezwykle istotna rzecz i jest pełna wola, żeby to realizować. Koszt tego odcinka to 3 mld 200 mln zł - dodał. - Jesteśmy bardzo blisko tej decyzji. Myślę, że będzie ona podjęta w bardzo bliskiej przyszłości. Nie jestem dziś upoważniony do tego, żeby to podawać. Natomiast kierunkowo te decyzje zapadły w kontekście naszego planu dopinania ciągów komunikacyjnych - powiedział Szmit. Jak dodał, decyzja w sprawie dokończenia S3 zapadła i będzie ogłoszona "w bliskiej przyszłości". Szmit dopytywany, wyraził nadzieję, że drogą S3 ze Świnoujścia do Czech będzie można pojechać w 2023 lub 2024 roku.
W Świnoujściu tunel
W grudniu ma być znana decyzja Centrum Unijnych Projektów Transportowych w sprawie dofinansowania budowy tunelu w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) - poinformował w środę poseł PiS Joachim Brudziński. Jak powiedział, liczy na pozytywne rozpatrzenie wniosku. - Finalizujemy już etap postępowania konkursowego w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na budowę tunelu w Świnoujściu - powiedział w Szczecinie Brudziński. - Wysoka ocena projektu złożonego przez Świnoujście wyrażona przez ministerstwo, jak i CUPT jest podtrzymana. Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku w grudniu poinformujemy (...) o pozytywnym rozpatrzeniu tego wniosku - dodał. Jak wyjaśnił, pozytywna decyzja Centrum będzie oznaczała, że odcinek północny drogi S3 będzie w pełni domknięty. - O pełnym domknięciu będziemy mogli mówić w momencie, kiedy S3 nie będzie kończyła się na Świnie, a będziemy mogli powiedzieć, że tunelem można wjechać na wyspę Uznam - powiedział. - 2023 to jest ten rok, w którym - wierzę w to głęboko - od Świnoujścia, ale w tej części położonej na wyspie Uznam, aż do Czech dojedziemy drogą ekspresową - dodał Brudziński. Rzecznik Świnoujścia Robert Karelus powiedział, że koszt budowy inwestycji to 950 mln zł. Jak dodał, miasto stara się o dofinansowanie ok. 85 proc. w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Połączyć wyspy
W kwietniu br. GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę tunelu, który połączy wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. W lipcu wpłynęło do Dyrekcji 14 wniosków w tej sprawie. Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców. Miasto nie ma połączenia z siecią dróg krajowych. Funkcjonują w nim dwie przeprawy promowe. Władze Świnoujścia od lat podkreślają, że budowa tunelu to konieczność. Z przepraw promowych w 2015 r. skorzystało ponad 2 mln samochodów. Prawie czterdziestoletnie promy już niedługo nie będą w stanie obsłużyć wzrastającej liczby pasażerów - podkreśla miasto. W sezonie letnim dziennie z przepraw korzysta nawet ok. 11 tys. samochodów.
Zobacz: Ile zapłacisz na autostradach w Europie? (2016-08-08)
Autor: ag//ms / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Wiki (CC BY-SA 3.0)/Google Maps