W kwestii porozumienia o po艂膮czeniu si臋 Renault i Fiata Francja musi broni膰 w艂asnych interes贸w i miejsc pracy, cho膰 fuzja taka oznacza艂aby automatyczne rozwodnienie udzia艂贸w pa艅stwa francuskiego w Renault - o艣wiadczy艂 we wtorek minister finans贸w Bruno Le Maire.
W rozmowie z radiem RTL doda艂, 偶e rz膮d francuski b臋dzie zabiega艂 o uzyskanie "gwarancji" w sprawie ewentualnego porozumienia o fuzji, w tym ochrony miejsc pracy we Francji, odpowiedniej reprezentacji Francji w zarz膮dzie nowego podmiotu oraz jego wiod膮cej pozycji w rozwijaniu akumulator贸w elektrycznych.
"Pierwsza z gwarancji"
- Po pierwsze: miejsca pracy i zak艂ady w przemy艣le. Bardzo jasno zakomunikowa艂em prezesowi Renault (Jean-Dominique'owi Senardowi - red.), 偶e jest to pierwsza z gwarancji, jakich oczekuj臋 od niego na otwarciu tych negocjacji (...) - podkre艣li艂 Le Maire.
Potwierdzi艂, 偶e je艣li dojdzie do fuzji Renault i Fiata, pakiet udzia艂贸w pa艅stwa francuskiego w tym pierwszym koncernie spadnie z obecnych 15 proc. do 7,5 proc.
W poniedzia艂ek Fiat Chrysler Automobiles (FCA) z艂o偶y艂 Renault propozycj臋 po艂膮czenia si臋 w jeden podmiot. Renault zapowiedzia艂, 偶e postanowi艂 "z zainteresowaniem zbada膰 mo偶liwo艣膰 po艂膮czenia biznes贸w".
Potencjalna warto艣膰 po艂膮czonych koncern贸w mo偶e osi膮gn膮膰 ok. 37 mld dolar贸w, a roczna produkcja ok. 9 mln egzemplarzy samochod贸w osobowych i lekkich pojazd贸w dostawczych.
Oszcz臋dno艣ci
Pod wzgl臋dem produkcji nowy podmiot uplasowa艂by si臋 na trzecim miejscu za Volkswagenem i Toyot膮. Dodatkowo wed艂ug FCA po艂膮czenie przynios艂oby roczne oszcz臋dno艣ci rz臋du 5,6 mld dolar贸w.
FCA uwa偶a, 偶e dzi臋ki porozumieniu z Renault firmy zwi臋kszy艂yby obecno艣膰 w kluczowych regionach, a tak偶e zapewni艂y "szerokie i uzupe艂niaj膮ce si臋 portfolio, kt贸rego oferta zaspokoi rynek w segmentach od luksusowego po masowy".
Wed艂ug cytowanego we wtorek 藕r贸d艂a w Renault zarz膮d tego przedsi臋biorstwa by膰 mo偶e na pocz膮tku przysz艂ego tygodnia zwo艂a posiedzenie, na kt贸rym zostanie om贸wiona propozycja po艂膮czenia firmy z FCA.
W przypadku FCA g艂贸wnym udzia艂owcem jest rodzina Agnelli, kt贸ra posiada 29 proc. akcji.
"Ogromny szacunek"
Prezes koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) John Elkann wyrazi艂 we wtorek sw贸j "ogromny szacunek" dla japo艅skich firm Nissan i Mitsubishi oraz zapewni艂, 偶e zyskaj膮 one na fuzji FCA z Renault. Francuski koncern od 20 lat jest partnerem biznesowym Nissana.
- Nasza propozycja po艂膮czenia z Renault stworzy mo偶liwo艣膰 zbudowania globalnego partnerstwa ze wszystkimi trzema wielkimi firmami stoj膮cymi w obliczu bezprecedensowej transformacji naszej bran偶y - podkre艣li艂 Elkann w o艣wiadczeniu opublikowanym we wtorek na 艂amach japo艅skiego dziennika "Nikkei". - Mam ogromny szacunek dla Nissana i Mitsubishi, dla ich produkt贸w i biznes贸w - podkre艣li艂 prezes FCA. Elkann doda艂, 偶e dzi臋ki po艂膮czeniu japo艅scy producenci zyskaj膮 chocia偶by na zwi臋kszeniu skali dzia艂ania. Zapewni艂 te偶, 偶e po fuzji koncerny b臋d膮 funkcjonowa膰 na zasadach wzajemnego szacunku.
Fuzje w motoryzacji
Eksperci zwracaj膮 uwag臋, 偶e wy艣cig technologiczny i kurczenie si臋 dotychczasowych rynk贸w zbytu wymusza na koncernach 艂膮czenie si艂.
W ostatnich latach francuskie PSA (Peugeot, Citroen, DS) kupi艂o Opla, a do sojuszu Renault-Nissan do艂膮czy艂o Mitsubishi. W Niemczech zacie艣nia si臋 wsp贸艂praca w pewnych obszarach BMW i Daimlera. Jak zwracaj膮 uwag臋 media, potencjalna fuzja nie b臋dzie jednak 艂atwa. Na przeszkodzie mog膮 stan膮膰 np. zwi膮zki zawodowe i polityka. Wi臋kszo艣膰 fabryk FCA w Europie pracuje obecnie poni偶ej 50 proc. mocy produkcyjnych. Fiat zapewnia jednak, 偶e planowane oszcz臋dno艣ci nie b臋d膮 wi膮za膰 si臋 ze zwolnieniami. Natomiast na linii Pary偶-Rzym coraz cz臋艣ciej dochodzi do spi臋膰.
Autor: mp / 殴r贸d艂o: PAP