Do ko艅ca marca maj膮 by膰 podpisane umowy na wszystkie odcinki S61 Via Baltica w wojew贸dztwie podlaskim. Droga ma powsta膰 do 2021 roku.
Sobotnia konferencja prasowa Generalnej Dyrekcji Dr贸g Krajowych i Autostrad w Bia艂ymstoku dotyczy艂a te偶 innych wa偶nych inwestycji drogowych w Podlaskiem: budowy drogi S8 Bia艂ystok-Warszawa oraz trasy S19 Via Carpatia. Opr贸cz drogowc贸w, w spotkaniu wzi臋li udzia艂 podlascy pos艂owie PiS z szefem struktur tej partii w regionie, ministrem rolnictwa Krzysztofem Jurgielem. Jak m贸wi艂 minister, w ubieg艂ym roku rz膮d przyj膮艂 strategi臋 zr贸wnowa偶onego rozwoju, kt贸ra przewiduje - jak powiedzia艂 - "wyr贸wnanie szans dla region贸w zap贸藕nionych". Doda艂, 偶e jednym z punkt贸w jest dost臋pno艣膰 komunikacyjna.
- Ta dost臋pno艣膰 jest realizowana - powiedzia艂. W jego ocenie, przez ostatnie dwa lata rz膮d贸w PiS "nast膮pi艂 post臋p w budowie dr贸g". Wymieni艂, 偶e w regionie powstaj膮 drogi mi臋dzy innymi Via Carpatia i Via Baltica.
"Prace bardzo zaawansowane"
Prace przy budowie S61 Via Baltica s膮 bardzo zaawansowane - powiedzia艂 na konferencji szef bia艂ostockiego oddzia艂u GDDKiA Wojciech Borzuchowski. Przypomnia艂, 偶e trasa podzielona jest na sze艣膰 odcink贸w, na trzy z nich (na tzw. ma艂膮 obwodnic臋 艁om偶y, w臋ze艂 Kolno-Stawiski i Stawiski-Szczuczyn) s膮 ju偶 podpisane umowy z wykonawcami.
Na kolejne trzy maj膮 by膰 podpisane w pierwszym kwartale 2018 roku. Borzuchowski wymieni艂, 偶e w styczniu ma zosta膰 podpisana umowa na odcinek w臋ze艂 Podborze-艢niadowo, w lutym: na odcinek 艢niadowo-艁om偶a, a do ko艅ca marca na tzw. du偶膮 艁om偶臋 (w臋ze艂 艁om偶a Zach贸d - w臋ze艂 Kolno). Doda艂, 偶e przy tym ostatnim odcinku trwa jeszcze procedura odwo艂awcza. Via Baltica w Podlaskiem b臋dzie bieg艂a drog膮 S61: w Ostrowi Mazowieckiej ma odbija膰 na p贸艂noc w stron臋 艁om偶y, Szczuczyna, E艂ku i Suwa艂k, do granicy Polski z Litw膮 w Budzisku. Tam b臋dzie si臋 艂膮czy膰 z litewsk膮 drog膮 A5 w stron臋 Kowna, a stamt膮d b臋dzie wiod艂a do Rygi na 艁otwie.
Via Baltica, to fragment drogi mi臋dzynarodowej E67, kt贸ra biegnie z Polski przez Litw臋 i 艁otw臋 do Estonii. Pe艂ni ona rol臋 najwa偶niejszego po艂膮czenia drogowego pomi臋dzy krajami ba艂tyckimi, a Europ膮 Zachodni膮. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, zosta艂a zakwalifikowana do sieci bazowej TEN-T. Via Baltica z Polski do Estonii ma mie膰 d艂ugo艣膰 blisko 1000 km.
Inne odcinki
Na konferencji poinformowano te偶, 偶e pod koniec 2017 roku do u偶ytku zosta艂y oddane dwa ostatnie podlaskie odcinki trasy S8 Bia艂ystok-Warszawa. Jednak obowi膮zuj膮 tu ograniczenia do 100 kilometr贸w na godzin臋, poniewa偶 wci膮偶 trwaj膮 prac臋 wyko艅czeniowe. Borzuchowski m贸wi艂, 偶e wykonawcy deklaruj膮 zako艅czenie tych prac na jednym odcinku w kwietniu (Zambr贸w - granice wojew贸dztwa), na drugim w sierpniu (M臋偶enin-Je偶ewo).
Drogowcy poinformowali r贸wnie偶, 偶e trwaj膮 przygotowania do budowy drogi Via Carpatia. Borzuchowski oceni艂, 偶e prace przygotowawcze s膮 na zaawansowanym poziomie.
Doda艂, 偶e wci膮偶 jest dyskutowana sprawa przebiegu tej drogi na p贸艂noc od Bia艂egostoku. W obecnie planowanym wariancie, przygotowanym jeszcze przez poprzedni rz膮d, ma przebiega膰 przez Knyszyn i Korycin. Obecnie analizowany jest te偶 przebieg po tzw. starodro偶u drogi S8 do Ku藕nicy (granica z Bia艂orusi膮) przez Wasilk贸w, Czarn膮 Bia艂ostock膮 i Sok贸艂k臋. Borzuchowski powiedzia艂, 偶e umowa na analiz臋 zosta艂a podpisana z wykonawc膮 w lipcu ubieg艂ego roku, zgodnie z ni膮 ma on 14 miesi臋cy na przedstawienie wynik贸w prac.
Autor: mb//dap / 殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽GDDiK