Do końca marca mają być podpisane umowy na wszystkie odcinki S61 Via Baltica w województwie podlaskim. Droga ma powstać do 2021 roku.
Sobotnia konferencja prasowa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku dotyczyła też innych ważnych inwestycji drogowych w Podlaskiem: budowy drogi S8 Białystok-Warszawa oraz trasy S19 Via Carpatia. Oprócz drogowców, w spotkaniu wzięli udział podlascy posłowie PiS z szefem struktur tej partii w regionie, ministrem rolnictwa Krzysztofem Jurgielem. Jak mówił minister, w ubiegłym roku rząd przyjął strategię zrównoważonego rozwoju, która przewiduje - jak powiedział - "wyrównanie szans dla regionów zapóźnionych". Dodał, że jednym z punktów jest dostępność komunikacyjna.
- Ta dostępność jest realizowana - powiedział. W jego ocenie, przez ostatnie dwa lata rządów PiS "nastąpił postęp w budowie dróg". Wymienił, że w regionie powstają drogi między innymi Via Carpatia i Via Baltica.
"Prace bardzo zaawansowane"
Prace przy budowie S61 Via Baltica są bardzo zaawansowane - powiedział na konferencji szef białostockiego oddziału GDDKiA Wojciech Borzuchowski. Przypomniał, że trasa podzielona jest na sześć odcinków, na trzy z nich (na tzw. małą obwodnicę Łomży, węzeł Kolno-Stawiski i Stawiski-Szczuczyn) są już podpisane umowy z wykonawcami.
Na kolejne trzy mają być podpisane w pierwszym kwartale 2018 roku. Borzuchowski wymienił, że w styczniu ma zostać podpisana umowa na odcinek węzeł Podborze-Śniadowo, w lutym: na odcinek Śniadowo-Łomża, a do końca marca na tzw. dużą Łomżę (węzeł Łomża Zachód - węzeł Kolno). Dodał, że przy tym ostatnim odcinku trwa jeszcze procedura odwoławcza. Via Baltica w Podlaskiem będzie biegła drogą S61: w Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd będzie wiodła do Rygi na Łotwie.
Via Baltica, to fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi, a Europą Zachodnią. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, została zakwalifikowana do sieci bazowej TEN-T. Via Baltica z Polski do Estonii ma mieć długość blisko 1000 km.
Inne odcinki
Na konferencji poinformowano też, że pod koniec 2017 roku do użytku zostały oddane dwa ostatnie podlaskie odcinki trasy S8 Białystok-Warszawa. Jednak obowiązują tu ograniczenia do 100 kilometrów na godzinę, ponieważ wciąż trwają pracę wykończeniowe. Borzuchowski mówił, że wykonawcy deklarują zakończenie tych prac na jednym odcinku w kwietniu (Zambrów - granice województwa), na drugim w sierpniu (Mężenin-Jeżewo).
Drogowcy poinformowali również, że trwają przygotowania do budowy drogi Via Carpatia. Borzuchowski ocenił, że prace przygotowawcze są na zaawansowanym poziomie.
Dodał, że wciąż jest dyskutowana sprawa przebiegu tej drogi na północ od Białegostoku. W obecnie planowanym wariancie, przygotowanym jeszcze przez poprzedni rząd, ma przebiegać przez Knyszyn i Korycin. Obecnie analizowany jest też przebieg po tzw. starodrożu drogi S8 do Kuźnicy (granica z Białorusią) przez Wasilków, Czarną Białostocką i Sokółkę. Borzuchowski powiedział, że umowa na analizę została podpisana z wykonawcą w lipcu ubiegłego roku, zgodnie z nią ma on 14 miesięcy na przedstawienie wyników prac.
Autor: mb//dap / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDiK