42,5 procent badanych najbardziej obawia się wzrostu cen, 15 procent - rozwoju epidemii COVID-19 - wynika z sondażu SW Research dla "Rzeczpospolitej". Prawie 11 procent respondentów boi się wybuchu wojny Rosji z Ukrainą, a 10 procent - pogłębienia konfliktu Polski z Unią Europejską.
W badaniu SW Research respondentom zadano pytanie: "Czego obawia się Pani/Pan najbardziej w 2022 roku?". Ankietowani mieli do wyboru następujące odpowiedzi: "Pogłębienia się konfliktu Polski z UE", "Pogłębienia się kryzysu na granicy Polski z Białorusią", "Rozwoju epidemii COVID-19", "Wojny Rosji z Ukrainą", "Wzrostu cen", "Najbardziej obawiam się czegoś innego", "Niczego się nie obawiam", "Nie mam zdania". Każdy ankietowany mógł wybrać tylko jedną odpowiedź.
Czego Polacy obawiają się najbardziej?
Z sondażu wynika, że zdecydowanie najwięcej respondentów - 42,5 proc. - obawia się wzrostu cen. 15,1 proc. wskazało na rozwój epidemii COVID-19, 10,9 proc. - na wybuch wojny Rosji z Ukrainą, w związku z napięciem wokół Ukrainy spowodowanym koncentracją rosyjskich wojsk w pobliżu granic tego państwa.
10 proc. respondentów wyraziło obawę o pogłębienie się konfliktu Polski z UE, a 9,9 proc. - o pogłębienie kryzysu na granicy Polski z Białorusią.
4,1 proc. respondentów zaznaczyło odpowiedź "czegoś innego", a 2,5 proc. ankietowanych stwierdziło, że nie obawia się niczego. 5 proc. nie miało zdania w tej kwestii.
Inflacja w Polsce
- Wzrost cen jest główną obawą dotyczącą nadchodzącego roku w opinii blisko co drugiej osoby między 25 a 34 rokiem życia (49 procent) i ponad połowy respondentów posiadających wykształcenie zasadnicze zawodowe (54 procent). Odpowiedź tę wskazała częściej niż co druga osoba z miast liczących nie więcej niż 20 tysięcy mieszkańców (52 procent). Kobiety zdecydowanie częściej niż mężczyźni obawiają się rozwoju epidemii (wywołanej przez - red.) koronawirusa (20 procent vs. 10 procent) - w ten sposób wyniki sondażu skomentował dla rp.pl Adrian Wróblewski, dyrektor działu analiz w SW Research.
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 7-8 grudnia. Analizą objęto grupę 800 internautów powyżej 18. roku życia. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków powyżej 18. roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock