Trzy konsorcja złożyły oferty w postępowaniu na wykonawcę master planu Centralnego Portu Komunikacyjnego. "To postępowanie to jeden z kamieni milowych potrzebnej Polsce inwestycji, jaką jest CPK" - podkreślił wiceminister infrastruktury Marcin Horała. Umowa z wykonawcą ma być podpisana do końca tego roku.
Oferty w postępowaniu złożyły: francusko-hiszpańskie konsorcjum ADP i IDOM, holenderska grupa NACO oraz niemiecko-austriacki ILF. Spółka Centralny Port Komunikacyjny przekazała, że konsorcja te świadczą usługi inżynieryjne i projektowe oraz zajmują się zarządzaniem i nadzorem nad budową portów lotniczych w różnych częściach świata.
"Master plan to kluczowe opracowanie przedprojektowe, od którego zależą między innymi: parametry techniczne, ostateczna lokalizacja i koncepcja finansowania nowego portu lotniczego" - wyjaśnił, cytowany w komunikacie, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu do spraw CPK Marcin Horała.
Dodał, że konsorcja, które złożyły oferty w postępowaniu, to firmy z bogatym międzynarodowym doświadczeniem w realizacji inwestycji infrastrukturalnych.
Master plan CPK
Spółka podała, że master plan CPK będzie gotowy w 2022 roku. Odbiory poszczególnych części składowych mają się zacząć w przyszłym roku.
Elementami master planu będzie szczegółowa lokalizacja lotniska i koncepcja wariantowania jego budowy, które mają być przygotowywane równolegle z badaniami środowiskowymi i terenowymi.
W skład opracowania wejdą też m.in: prognozy ruchu lotniczego, z uwzględnieniem wpływu na rynek lotniczy pandemii COVID-19, analizy przepustowości planowanej infrastruktury lotniskowej, koncepcja rozwoju CPK i etapowania jego budowy, strategia operacyjna systemu bagażowego i obsługi logistycznej oraz zawansowane analizy kosztowe i specjalistyczne.
"Master plan CPK zapewni integrację lotniska z siecią kolejową i drogową. Wraz z master planerem opracujemy także zasady rozwoju najbliższego otoczenia CPK, tak zwanego Airport City. Wspólnie przygotujemy także wszystkie inne dokumenty konieczne do stworzenia projektu Portu Solidarność. Jeżeli nie będzie odwołań od procedury przetargowej, jeszcze w tym roku podpiszemy umowę z wybranym wykonawcą" - powiedział prezes spółki CPK Mikołaj Wild.
Zainteresowane konsorcja
Spółka podała, że w przypadku francusko-hiszpańskiego konsorcjum ADP i IDOM, spółka ADP Ingenierie jest spółką-córką należącą do Grupy ADP, która jest operatorem lotnisk m.in. Charlesa De Gaulle’a w Roissy i Orly w Paryżu. Firma działa w 20 krajach i zatrudnia w sumie 420 ekspertów. Była zaangażowana m.in. w budowę lotnisk Daxing w Pekinie i Incheon w Seulu. IDOM to z kolei hiszpańska grupa inżynieryjna, w której pracuje ponad 3,8 tys. osób w 45 biurach w różnych częściach świata. Ta firma przygotowała m.in. projekt konstrukcyjny Terminala 2 dla Heathrow w Londynie. Spółka brała udział w opracowywaniu master planu dla portów lotniczych m.in. w Manili na Filipinach i Santa Lucia w Meksyku.
NACO Netherlands Airport Consultants i Royal HaskoningDHV to uczestnicy konsorcjum z Holandii. Od początku swojej działalności NACO było zaangażowane w projekty na ponad 600 lotniskach na całym świecie, m.in. w budowę otwartego w ub. roku lotniska Daxing w Pekinie, a wykonywało master plan np. dla portów: w stolicy Meksyku i Phnom Penh w Kambodży. NACO od lat 50. ubiegłego wieku współpracuje przy kolejnych projektach z Portem Lotniczym Amsterdam-Schiphol, który jest trzecim lotniskiem w Europie pod względem liczby pasażerów. Royal Haskoning DHV ma z biura w 30 krajach i zatrudnia łącznie ponad 5,8 tys. specjalistów.
ILF Consulting Engineers to niemiecko-austriacki koncern, który wystartował w przetargu CPK w konsorcjum z firmą amd.sigma. Większościowym udziałowcem tej ostatniej jest Port Lotniczy w Monachium. Dla lotniska w Monachium ILF przygotowuje obecnie koncepcję rozbudowy do 2035 roku Terminalu 1. Koncern opracowywał master plany m.in. dla lotnisk w Wiedniu w Austrii, Zhengzhou w Chinach i Quito w Ekwadorze. W ciągu 50 lat ILF zrealizował ponad 6 tys. projektów w 150 krajach. Zatrudnia 2,4 tys. osób w ponad 40 biurach na pięciu kontynentach.
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 kilometrów na zachód od Warszawy, na obszarze około 3000 hektarów ma zostać wybudowany Port Lotniczy Solidarność.
Port w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock