Ponad 130 firm i instytucji, w tym między innymi LOT, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Orlen i Lotos zgłosiło blisko 9,5 tysiąca uwag, opinii i propozycji do założeń koncepcyjnych Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformowała spółka CPK. Analiza tych uwag potrwa do końca lutego.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny w sierpniu poinformowała, że rozpoczyna konsultacje założeń Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Do ich udziału zaprosiła firmy i instytucje, które miały otrzymać dostęp do 350-stronicowego dokumentu, tzw. briefu strategicznego. To wykaz założeń koncepcyjnych nowego portu lotniczego między Warszawą i Łodzią.
Zgłoszenia do "ostatniej chwili"
Konsultacje tego dokumentu miały potrwać do końca października, ale na prośbę partnerów branżowych spółka przedłużyła ten proces o półtora miesiąca. - Do ostatniej chwili zgłaszały się podmioty, które chciały zaopiniować koncepcję oraz zaproponować zmiany i nowe rozwiązania na przykład w układzie i wyposażeniu elementów infrastruktury, a tym samym mieć wpływ na ostateczny wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego - powiedział dyrektor komunikacji CPK Konrad Majszyk. Jak dodał, zainteresowanie projektem branży przerosło oczekiwania spółki, co - w jego opinii - jest "bardzo dobrą wiadomością dla powodzenia inwestycji". - W konsultacjach założeń CPK wzięło udział ponad 130 firm i instytucji, które mogą być zaangażowane w proces projektowania i budowy lotniska, a potem mieć wpływ na jego bieżącą działalność operacyjną. Zgłosiły one w sumie ponad 9,5 tysiąca specjalistycznych uwag, opinii i propozycji zmian. W tej chwili analizujemy ich trafność i możliwość wdrożenia w życie - mówił. W konsultacjach uczestniczyły m.in.: Polska Grupa Lotnicza (PGL), w skład której wchodzą LOT, LOT AMS, LS Airport Services; Polska Agencja Żeglugi Powietrzne (PAŻP); Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA); zarządcy portów lotniczych - kandydaci do roli doradcy strategicznego: Changi w Singapurze, Incheon w Seulu, Aeroports de Paris (ADP); a także Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Poczta Polska, Orlen, Lotos, PERN, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW), Straż Graniczna, Sztab Generalny Wojska Polskiego, Instytut Kolejnictwa, Urząd Transportu Kolejowego (UTK); a także firmy: wykonawcze, projektowe, logistyczne. - Zależało nam na włączeniu przyszłych użytkowników, operatorów, dostawców dla nowego lotniska już na początkowym etapie planowania. Po reakcji rynku widać, że cel zrealizowaliśmy bardziej niż w stu procentach. Im lepsze i bardziej wszechstronne planowanie, tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia błędów podczas realizacji - tłumaczy Majszyk.
Lotnisko "na wymiar"
Jak zaznaczył, CPK, jako jedyny obiekt tego typu w Europie, będzie projektowany i budowany jako "greenfield", czyli od podstaw. - Dzięki tym konsultacjom będziemy w stanie stworzyć lotnisko "na wymiar", czyli z uwzględnieniem oczekiwań i potrzeb partnerów branżowych - wskazał. Spółka zakłada, że weryfikacja, analiza i wdrażanie uwag do briefu strategicznego potrwa do końca lutego. - Zaktualizowany brief strategiczny włączymy do specyfikacji istotnych warunków zamówienia w postępowaniu na wykonawcę master planu. Prace nad tym kluczowym dla CPK dokumentem mają ruszyć w połowie roku, ale dialog techniczny z potencjalnymi wykonawcami, który będzie poprzedzał właściwe postępowanie, planujemy zacząć już na początku roku - powiedział. Jak przypomniał Majszyk, w ramach pierwszego etapu lotniska powstaną dwie równoległe drogi startowe o przepustowości do 90 operacji na godzinę - ponad dwa razy więcej niż obecnie na Lotnisku Chopina. Rocznie daje to zdolność obsłużenia do 45 mln pasażerów. Docelowo możliwa jest budowa dwóch kolejnych dróg startowych i zwiększanie przepustowości, jeśli będzie takie zapotrzebowanie rynkowe. Spółka CPK planuje lotnisko na terenie gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki – między Warszawą i Łodzią. To obszar w większości rolniczy, w dużym stopniu niezabudowany.
CPK
Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
CPK ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł niedaleko portu lotniczego i połączenia, które umożliwią przejazd - między Warszawą a największymi polskimi miastami - nie dłużej niż w 2,5 godz. Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.
Autor: mp / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock