Ursus znany z produkcji ciągników, wygrał przetarg na dostawę nowych autobusów elektrycznych dla Warszawy. To może być rywal dla popularnych solarisów. Tymczasem Solaris, zdobył nagrodę za najlepszy autobus miejski roku w międzynarodowym konkursie.
Producent autobusów Ursus wygrał przetarg na dostawę pojazdów dla przedsiębiorstw komunikacyjnych w Warszawie. To kolejny sukces firmy - zamówienie złożyły także władze Torunia. Lubelska firma dostarczy na stołeczne ulice 10 autobusów o napędzie elektrycznym.
Głównym kryterium przy wyborze firmy była oferowana cena. Ursus zaproponował 24,98 mln zł, podczas gdy kontrkandydat do wygranej, Solaris, o 1,5 mln zł więcej. W przypadku Torunia spółka z Lublina również zaproponowała korzystniejszą cenę za dostawę 5 nowych pojazdów.
Polska spółka
Ursus sprzedaje swoje produkty w kilkudziesięciu krajach. głownie ciągniki ale też właśnie autobusy. Niedawno spółka otworzyła przedstawicielstwo w Iranie.
Otworzyliśmy tam nasze biuro, które nie tylko zajmuje się traktorami i maszynami rolniczymi, ale również autobusami. Tam też po latach sankcji będzie duże zapotrzebowanie na wymianę taboru i inne rozwiązania dotyczące transportu publicznego, czy małych samochodów elektrycznych - powiedział prezes Ursusa Karol Zarajczyk.
Ursus to spółka z wyłącznie polskim kapitałem; posiada obecnie trzy fabryki produkcyjne w Polsce: w Dobrym Mieście k. Olsztyna, w Opalenicy k. Poznania i największą w Lublinie
Prestiż rośnie
Tymczasem to Solaris Bus & Coach odebrał w środę w Hanowerze nagrodę za najlepszy autobus miejski roku. Solaris Urbino 12 electric zdobył tytuł „Bus of the Year 2017” jako pierwszy w historii pojazd bateryjny. Wielkopolska spółka jest pierwszym polskim producentem, który zdobył to wyróżnienie. Wręczenie statuetki dla najlepszego autobusu odbyło się w trakcie odbywających się w Niemczech targów pojazdów użytkowych IAA. - Ta prestiżowa nagroda to ważny komunikat dla naszych obecnych i potencjalnych klientów. Umacnia nas w przekonaniu, że wybraliśmy dobry kierunek rozwoju, zaś autobusy elektryczne to droga którą idzie Europa – powiedział wiceprezes zarządu spółki Solaris Bus & Coach Dariusz Michalak.
Popyt z zagranicy
Solaris produkuje autobusy bateryjne od 2011 roku. Do tej pory dostarczył ich już blisko 80 zarówno do polskich, jak i zagranicznych odbiorców. - Ten rok zapowiada się rekordowo jeśli chodzi o liczbę sprzedanych pojazdów elektrycznych i może osiągnąć poziom nawet 50 sztuk. Wygraliśmy przetarg na dostawę 16 elektrycznych autobusów do Jaworzna. To samo miasto ogłosiło kolejne postępowanie na 6 elektrobusów, gdzie nasza oferta także jest najlepsza. W ostatnich dniach Kraków ogłosił także zwycięzcę przetargu na dostawę 20 autobusów elektrycznych. Został nim również Solaris. Rozmawiamy o sprzedaży kolejnych elektrycznych autobusów m.in. odbiorcom w Holandii, Niemczech i Włoszech – powiedział Michalak. Wiceprezes Solarisa przyznał, że koszt zakupu pojazdu elektrycznego wciąż jest znacząco wyższy niż autobusu z napędem konwencjonalnym, ale zdecydowanie niższe są jego koszty eksploatacyjne. Solaris Bus & Coach S.A. jest producentem autobusów miejskich Solaris Urbino, trolejbusów Solaris Trollino, autobusów międzymiastowych Solaris InterUrbino, autobusów specjalnych, oraz tramwajów Solaris Tramino. Od 1996 roku firma wytworzyła ponad 14 tys. pojazdów, które jeżdżą po drogach 30 krajów w ponad 600 miastach. Zatrudnia 2,3 tys. osób w Polsce i blisko 500 osób w swoich zagranicznych oddziałach.
Morawiecki z wicekanclerzem Niemiec o stawkach minimalnych dla kierowców i ciągnikach Ursus:
Autor: PMB//ms / Źródło: PAP, transportpubliczny.pl