Klienci mają otrzymać zwrot części prowizji. Trzy decyzje urzędu

Z kraju

ShutterstockUOKiK: Vivus Finance, Zaplo i Bank Pocztowy muszą zwrócić klientom część prowizji

Vivus Finance, Zaplo i Bank Pocztowy muszą pozytywnie rozpatrzyć reklamacje i zwrócić konsumentom część prowizji - poinformował w poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W przypadku Banku Pocztowego decyzja jest prawomocna.

UOKiK wydał decyzje związane z naruszeniami zbiorowych interesów osób przez firmy pożyczkowe Vivus Finance i Zaplo oraz Bank Pocztowy. Według urzędu naruszenie polegało na tym, że spółki te zatrzymywały sobie całą prowizję, mimo że klient uregulował dług wcześniej, niż przewidywała to umowa. Tymczasem zgodnie z art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim powinny się rozliczyć z kosztów udzielenia pożyczki proporcjonalnie do okresu, o który został skrócony kontrakt - czytamy w komunikacie.

Metoda liniowa

UOKiK wskazał, że kwotę do zwrotu instytucje finansowe mają obliczać metodą liniową. Polega ona na określeniu, jaka część kosztów kredytu przypada na jeden dzień, o ile dni został skrócony okres kredytowania i pomnożenia tych dwóch liczb. Jak zaznaczył, cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny, liniowy mechanizm obliczania zwrotu opłat klientom jest najkorzystniejszy dla konsumentów i uczciwie wypełnia wyrok TSUE.

"Oczekuję tym samym, że wszystkie instytucje finansowe będą ją stosować przy rozliczeniach przedterminowej spłaty kredytu konsumenckiego. Takie stanowisko przedstawiliśmy również w październiku 2019 roku na spotkaniu ze Związkiem Banków Polskich" – dodał.

Dwa odwołania

W komunikacie podano, że prezes UOKiK przyjął także zobowiązanie Banku Pocztowego do usunięcia wobec konsumentów skutków stosowanej praktyki. W efekcie decyzji wszystkie trzy spółki będą musiały poinformować każdego konsumenta, który spłacił przed terminem zaciągnięty u nich kredyt, o możliwości złożenia reklamacji. Wskazano, że w przypadku Banku Pocztowego decyzja dotyczy osób, które między 1 marca 2015 r. a 30 czerwca 2016 r. zawarły umowę "Pożyczka na Poczcie" i spłaciły ją przed terminem. W przypadku firm Vivus Finance i Zaplo chodzi o osoby, które od 16 maja 2016 r. do dnia uprawomocnienia się decyzji spłaciły przed terminem pożyczki. Urząd podał, że decyzje wobec Zaplo i Vivus Finance są nieprawomocne, firmy odwołały się do sądu. Decyzja wobec Banku Pocztowego jest prawomocna.

Autor: tol / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock