Valkyrie to samolot, który został zainspirowany designem luksusowych aut. Jego twórca David Loury nie jest typem, który lubuje się w klasycznych samochodach. Prawdopodobnie dlatego nową latającą maszynę obwołano mianem "maserati wśród samolotów". - Po uruchomieniu silnika, prowadzi się go tak łatwo, jak samochód - mówi Loury. - Więc nawet, jeśli jesteś słabym pilotem, ten samolot wybaczy ci twoje błędy - dodaje.
- Maserati i Mercedes-Benz to dwa główne samochody, którymi się inspirowałem. Czerpałem z nich pomysły i wyobrażenia - mówi David Loury, twórca Valkyrie i niezależny inżynier przemysłu lotniczego i kosmonautycznego.
Latająca elegancja
Wszystkie te pomysły ewoluowały, ostatecznie tworząc Valkyrie, która składa się m.in. z: pięciu siedzeń, jednosilnikowego samolotu. Loury swoją maszynę nazywa "nowoczesnym pojazdem przyszłości". Valkyrie wygląda z zewnątrz futurystycznie i elegancko. To dzięki temu, że Loury przy projektowaniu zachował estetyczne proporcje: "wypukły profil z przodu, wklęsły z tyłu oraz punkt przegięcia w miejscu, w którym się łączą".
Nie tylko ładny
Oprócz tego, że samolot miał po prostu dobrze wyglądać, Loury chciał, by był także wydajny i łatwo wzbijał się w powietrze. Dołączył więc specjalną "kaczkę", czyli dodatkowe, drugie skrzydło w pobliżu nosa samolotu. Ma to zapewnić dodatkowy wyciąg i pomóc przy wznoszeniu się w powietrze. Samolot wzbija się w górę nawet 20 proc. szybciej, zużywając przy tym mniej paliwa niż Cessna czy inny samolot tego rodzaju. "Kaczka" powoduje również, że zastój i utrata sterowności jest niemal niemożliwa. W połączeniu z systemem prostych kontrolek (tylko jeden uchwyt do obsługi) oraz bogatym w informacje ekranem Garmin G3X, Valkyrie jest bardzo łatwym w obsłudze samolotem. - Po uruchomieniu silnika, prowadzi się go tak łatwo, jak samochód - mówi Loury. - Więc nawet, jeśli jesteś słabym pilotem, ten samolot wybaczy ci twoje błędy - dodaje.
Niedługo przedsprzedaż
Cobalt - startup należący do Loury'ego, pod koniec 2016 roku planuje ruszyć z przedsprzedażą eksperymentalnej wersji samolotu - Valkyrie X. Celem jest także stworzenie wersji dla klientów - Co50 Valkyrie, która będzie dostępna w połowie 2017 roku. Na model należy przeznaczyć 750 tys. dolarów. - Stworzenie takiego samolotu nie jest tanie - tłumaczy Loury. Konstruktor zaznacza jednak, że cena jest nieznacznie wyższa od tej, za którą można kupić podobne, prywatne samoloty tego rodzaju.
Autor: ag/gry / Źródło: popsci.com
Źródło zdjęcia głównego: Cobalt