Francuzi zachęcają Elona Muska, by to właśnie u nich otworzył swój europejski oddział fabryki elektrycznych aut Tesla. Zakład miałby stanąć w miejscu najstarszej elektrowni atomowej w kraju, która wkrótce zostanie zamknięta. Pomysłodawczynią rozwiązania jest minister energii Ségolene Royal, która rozmawiała już osobiście z Muskiem. - Nie powiedział "nie" - oświadczyła minister w rozmowie z Agence France Press.
Zaraz po wprowadzeniu na rynek najnowszej wersji samochodu Tesla Model 3, Musk przyznał na Twitterze, że budowa fabryki w Europie jest konieczna, aby móc odpowiadać na zapotrzebowanie w regionie długoterminowo.
Stwierdził, że fabryka Tesli w kalifornijskim Fremont osiągnęła już maksimum zdolności produkcyjnych. Firma zakupiła tamtejszą fabrykę w 2012 roku i rozpoczęła produkcję swojego Modelu S jeszcze tego samego roku w czerwcu.
@tapwin No, but we will need to build a factory in Europe to serve long-term regional demand as Fremont reaches max capacity.
— Elon Musk (@elonmusk) 3 kwietnia 2016
Potrzeby Tesli mogą zwiększyć się jeszcze bardziej po premierze Tesli Model 3, która miała miejsce w zeszłym tygodniu. Firma otrzymała już na tę wersję samochodu ponad 276 tys. zamówień w przedsprzedaży. Jeśli wszystkie z nich zostaną zrealizowanie Tesla zarobi 10 mld dol.
Francja składa propozycję
Francja złożyła oficjalną propozycję Muskowi, by swoją fabrykę ulokował w Fessenheim w regionie Alzacja - jak informuje portal lcp.fr, powołując się na Agence France Press. Zakład produkcyjny Tesli miałby stanąć w miejscu najstarszej we Francji elektrowni atomowej, której zamknięcie planuje się na koniec tego roku. Elektrownia zatrudnia przeszło 1000 osób więc jej likwidacja budzi kontrowersje wśród lokalnej społeczności.
Francuska minister ekologii, trwałego rozwoju i energii Ségolene Royal przyznała, że chciałaby przyciągnąć do regionu fabrykę Tesli. Chce w ten sposób złagodzić społeczne skutki zamknięcia elektrowni.
Podczas wtorkowego briefingu dla dziennikarzy Royal mówiła: "Ludzie spodziewają się (red. zamknięcia elektrowni), ale musimy im coś zaproponować. Musimy dać nadzieję temu regionowi. Mój pomysł to ściągnięcie tu fabryki Tesli".
Musk nie powiedział "nie"
Royal oznajmiła, że na temat tego pomysłu rozmawiała już nawet osobiście z Elonem Muskiem, szefem firmy Tesla Motor. - Powiedziałam mu: mam dla ciebie miejsce - Fessenheim - relacjonowała minister. - Nie powiedział "nie” - stwierdziła Royal cytowana przez francuską agencję prasową Agence France Press. - Kto nie ryzykuje, ten nic nie zyskuje - dodała.
Program zamknięcia elektrowni atomowej nadszedł po wątpliwościach, jakie narastały wokół bezpieczeństwa. W 2014 roku jej działanie zostało zawieszone po tym, jak zaobserwowano niewielkie wycieki wody w pobliżu jednego z reaktorów. Sąsiednie Niemcy nawoływały wówczas do zamknięcia zakładu.
Francuzi kochają elektryczne auta
Elon Musk oficjalnie przyznawał, że w najbliższych latach chce wybudować fabrykę w Europie. W wywiadzie dla portalu Automobile Propre (z franc. „czysty samochód”) padła po raz pierwszy informacja o tym, że lokalizacją może być Alzacja. Musk zaznaczał, że są to spekulacje, ale rozwiązanie byłoby kompromisowe - fabryka znajdowałaby się w połowie we Francji, a w połowie w Niemczech.
Urzędnicy z Alzacji jeszcze w tym miesiącu chcą spotkać z zespołem Tesli, aby przekonać kalifornijską firmę do otwarcia fabryki w Europie. Socjalistyczny rząd Hollande’a jest entuzjastycznie nastawiony do wspierania produkcji samochodów na prąd. Każdy Francuz, który decyduje się na kupno elektrycznego auta, dostaje specjalne subwencje z rządowego budżetu - nawet do 10 tys. euro. Taka polityka skutkuje tym, że Francja jest liderem w UE, jeśli chodzi o sprzedaż tego rodzaju pojazdów.
Autor: ag//km / Źródło: wired.co.uk, tvn24bis.pl