Wiceszef Komisji Europejskiej ds. unii energetycznej Marosz Szefczovicz opowiedzia艂 si臋 na 艂amach "Frankfurter Allgemeine Zeitung" za "nowym pocz膮tkiem" w dyskusji o Nord Stream 2. Jego zdaniem planowany gazoci膮g nie s艂u偶y bezpiecze艅stwu energetycznemu UE.
- Musimy, zachowuj膮c spok贸j, usi膮艣膰 przy stole i rozwa偶y膰, ile gazu b臋dzie potrzebowa艂a UE w najbli偶szych latach i jak膮 infrastruktur膮 dostaw dysponujemy obecnie, a nast臋pnie musimy znale藕膰 mo偶liwie najbardziej rozs膮dne i korzystne rozwi膮zanie - powiedzia艂 Szefczovicz w opublikowanym w czwartek wywiadzie.
Alternatywy
Wiceszef KE zaznaczy艂, 偶e jedn膮 z rozwa偶anych mo偶liwo艣ci jest "lepsze wykorzystanie istniej膮cych gazoci膮g贸w oraz wykorzystanie innych 藕r贸de艂 dostaw, w tym gazu skroplonego". "FAZ" podkre艣la, 偶e s艂owacki komisarz traktuje Nord Stream 2 jako projekt polityczny i ma wobec niego "powa偶ne prawne zastrze偶enia". - Trudno mi uzna膰 Nord Stream 2 za projekt czysto komercyjny - powiedzia艂 Szefczowicz. Jego zdaniem ze wzgl臋du na skal臋 przedsi臋wzi臋cie ma ono "wielkie polityczne znaczenie". - Budowa tej magistrali zmieni艂aby zasadniczo struktur臋 zaopatrzenia Europy w gaz: 80 proc. dostaw tego surowca z Rosji p艂yn臋艂oby jedn膮 magistral膮, mieliby艣my tylko dwie zamiast trzech dr贸g tranzytowych rosyjskiego gazu. To nie s艂u偶y bezpiecze艅stwu dostaw w UE - t艂umaczy艂 komisarz. Szefczovicz zwr贸ci艂 uwag臋, 偶e forsuj膮ca powstanie Nord Stream 2 Rosja chce "wykopa膰" Ukrain臋, z kt贸r膮 jest w konflikcie. - Musimy trwale zabezpieczy膰 tranzyt gazu przez Ukrain臋 - podkre艣li艂 wiceszef KE. Za absurdaln膮 uzna艂 sytuacj臋, w kt贸rej UE wspiera Ukrain臋 miliardami euro, a r贸wnocze艣nie odbiera jej 2 mld euro rocznie z op艂at za tranzyt gazu z Rosji. S艂owacki polityk zwr贸ci艂 uwag臋, 偶e niemiecki minister gospodarki Sigmar Gabriel "podziela ten pogl膮d".
Zastrze偶enia prawne
Szefczovicz powiedzia艂 "FAZ", 偶e niezale偶nie od politycznych obiekcji istniej膮 tak偶e zastrze偶enia prawne do Nord Stream 2. - Ostateczna prawna ocena b臋dzie mo偶liwa dopiero wtedy, gdy dostaniemy wszystkie informacje - powiedzia艂 komisarz. Za decyduj膮ce uzna艂 pytanie, czy planowany gazoci膮g podlega unijnym zasadom rynku wewn臋trznego, czyli trzeciemu pakietowi energetycznemu. Je偶eli tak, to wszyscy dostawcy gazu powinni mie膰 dost臋p do magistrali, a konsorcjum buduj膮ce Nord Stream 2 nie mog艂oby administrowa膰 nim, gdy偶 jest r贸wnocze艣nie dostawc膮 surowca. "FAZ" pisze, 偶e niemiecka Federalna Agencja Sieci jest zdania, 偶e Nord Stream 2 nie podlega zasadom unijnym, gdy偶 jest projektem ca艂kowicie zewn臋trznym (offshore). S艂u偶by prawne KE widz膮 ten problem podobnie. Natomiast unijna Dyrekcja Generalna ds. Energii dosz艂a do innego wniosku - czytamy w "FAZ".
Trzeci pakiet energetyczny UE
Tzw. trzeci pakiet energetyczny UE, kt贸ry wszed艂 w 偶ycie w marcu 2011 roku, ma na celu prze艂amanie monopolistycznych praktyk przy dostawach surowc贸w energetycznych na rynek unijny. Zak艂ada oddzielenie sprzeda偶y gazu od przesy艂u, uzgadnianie taryf przesy艂owych przez niezale偶nego operatora oraz zapewnienie dost臋pu wi臋kszej liczbie operator贸w do infrastruktury przesy艂owej. Nord Stream 2 to projekt nowej dwunitkowej magistrali gazowej o 艂膮cznej mocy przesy艂owej 55 mld metr贸w sze艣ciennych surowca rocznie z Rosji do Niemiec po dnie Ba艂tyku. Na pocz膮tku wrze艣nia 2015 roku przedstawiciele Gazpromu, niemieckich firm E.On i BASF-Wintershall, brytyjsko-holenderskiego Royal Dutch Shell, francuskiego Engie (dawniej GdF Suez) i austriackiego OMV podpisali prawnie obowi膮zuj膮ce porozumienie akcjonariuszy w sprawie budowy gazoci膮gu.
Premier Beata Szyd艂o o projekcie Nord Stream 2:
Autor: mb / 殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽Gazprom