Deutsche Bank Polska odda części byłych i obecnych klientów opłaty za prowadzenie konta - poinformował w czwartek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak podkreślono, jeżeli bank wprowadza opłaty za konto powiązane z kredytem, musi zagwarantować konsumentowi rezygnację z tego rachunku bez kosztów.
Jak poinformował UOKiK, postępowanie przeciwko Deutsche Bank Polska urząd wszczął w maju 2017 roku. Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziło to, że bank pobierał podwyższone opłaty od konsumentów oraz uniemożliwił im rezygnację z umowy bez kosztów. Praktyka trwała co najmniej od 2012 roku.
Podwyżka opłat
"Klienci banku, biorąc kilka lat temu kredyt lub pożyczkę hipoteczną, otwierali rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe, które były też przeznaczone do ich obsługi. W zamian między innymi mieli niższą marżę kredytu, czyli płacili mniejsze raty. Bank jednak podwyższył opłaty za prowadzenie rachunków - przykładowo z 0 zł do 8 zł, z 2 zł do 12 zł. Konsumenci, którzy nie chcieli płacić i wypowiadali umowę - narażali się na podwyższenie oprocentowania kredytu. A osoby, które chciały przekształcić rachunek na inny - mogły być obciążane przez bank dodatkowymi kosztami" - tłumaczy w komunikacie urząd. Zdaniem UOKiK bank nie może pogarszać sytuacji konsumenta. "Jeżeli instytucja finansowa wprowadza lub zwiększa opłatę za prowadzenie konta powiązanego np. z umową kredytu, musi umożliwić konsumentowi rozwiązanie umowy bez dodatkowych kosztów. Klient Deutsche Bank Polska często nie miał wyboru - musiał płacić za obsługę konta wyższą opłatę, gdyż rozwiązanie umowy oraz jej zmiana wiązały się z kosztami" - powiedział cytowany w komunikacie prezes UOKiK Marek Niechciał.
Trzeba złożyć wniosek
Urząd podał, że Deutsche Bank Polska zrekompensuje klientom straty. "Uniknął więc kary finansowej od UOKiK. Zobowiązanie dotyczy byłych i obecnych klientów banku" - wyjaśniono.
UOKiK poinformował, że w przypadku posiadania konta: db NET, db Konto, db Fokus, Pakiet Inwestor, Pakiet status, db Open, db Start powiązanego z umową kredytu, a bank podwyższył opłaty za prowadzenie rachunku, można złożyć wniosek o między innymi o zwrot pobranych opłat za konto (dla byłych i obecnych klientów), bezpłatną zmianę rodzaju konta na dowolne oferowane przez bank.
List w tej sprawie do uprawnionych klientów skierował także Deutsche Bank.
Jak podkreślono, zainteresowani zawarciem aneksu muszą złożyć wniosek w tej sprawie w jednym z oddziałów Deutsche Banku. Co ważne, można to zrobić do 3 października br. włącznie.
Autor: mb//dap / Źródło: PAP, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock