Polacy planują przeznaczyć na święta Bożego Narodzenia średnio 209 euro, czyli 882 zł. Głównie na prezenty i żywność. Jak wynika z międzynarodowego badania "Zakupy świąteczne 2017" przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, to o 2 procent więcej niż w ubiegłym roku. Najbardziej spodziewanym prezentem są kosmetyki i perfumy, natomiast bliskich najchętniej obdarowywać będziemy książkami.
"Spośród wszystkich ankietowanych krajów Polacy przewidują, że wydadzą najmniej. Oprócz nas równie oszczędni będą Holendrzy, którzy chcą wydać średnio niespełna 240 euro. Na drugim biegunie znajdują się Hiszpanie i Brytyjczycy, którzy zadeklarowali, że wydadzą odpowiednio 526 i 550 euro. W tym porównaniu trzeba brać jednak pod uwagę poziom PKB danego kraju, średnie dochody, siłę nabywczą, ale też tradycję świąteczną" - mówi cytowana w komunikacie Magdalena Jończak, Lider Zespołu ds. Sektora Dóbr Konsumenckich, Partner w dziale Konsultingu Deloitte.
Średnia dla wszystkich ankietowanych krajów wyniosła 368 euro.
W tym roku Polacy deklarują, że na prezenty przeznaczą więcej niż na jedzenie. Pierwsza kategoria pochłonie około 51 procent bożonarodzeniowego budżetu (451 zł), a druga około 39 procent (342 zł). Na spotkania towarzyskie planują natomiast wydać 89 zł.
Polacy, po raz pierwszy od dwóch lat, pozytywnie oceniają obecną sytuację gospodarczą. Odsetek zadowolonych z niej wzrósł z 15,6 proc. w 2016 roku do 32,7 proc. w roku 2017.
Również mieszkańcy Europy wyrażają mniejszy pesymizm w porównaniu z rokiem poprzednim. Spośród nich obecną sytuację gospodarczą najbardziej pozytywnie postrzegają Niemcy i Portugalczycy. Polacy równie optymistycznie myślą o sytuacji gospodarczej w przyszłości.
Jaki prezent
Jak czytamy w badaniu, w tym roku - podobnie jak w poprzednim - chcielibyśmy i spodziewamy się zobaczyć pod choinką kosmetyki i perfumy. Na podium znalazły się również książki i słodycze.
Wśród mieszkańców badanych krajów nastąpiła zmiana oczekiwań, jeśli chodzi o wymarzone prezenty. Jako spełnienie marzeń coraz rzadziej wskazywane są pieniądze. W tym roku gotówka na pierwszym miejscu znalazła się tylko w Belgii, podczas gdy rok temu królowała w czterech z dziewięciu badanych krajów.
Z kolei najbliższych zamierzamy obdarować przede wszystkim książkami, które powróciły na pozycję lidera. Tuż za nimi znalazły się kosmetyki i perfumy (ubiegłoroczny zwycięzca) oraz słodycze. Książki królują w sześciu z dziesięciu badanych krajów.
Co ciekawe, w pierwszej dziesiątce prezentów, którymi zamierzamy obdarować najbliższych po raz pierwszy znalazły się suplementy diety.
Wśród prezentów kupowanych nastolatkom dominują słodycze, gry komputerowe oraz książki. Z kolei najmłodszym w tym roku najchętniej kupimy zabawki kreatywne i artystyczne, które z pierwszego miejsca zepchnęły dotychczasowego lidera, czyli klocki.
Zakupy w sieci
Wskazano, że Polacy w tym roku kupią prezenty przede wszystkim w tradycyjnych sklepach. Gdy jednak rozważamy zakup multimediów, to stawiamy na sklepy internetowe.
Z roku na rok udział e-commerce w handlu rośnie. Analiza Deloitte pokazała, że aż 42 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w tym roku w sklepach internetowych. To o 5 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej.
Połowa Polaków deklaruje, że planuje robić bożonarodzeniowe podarunki za pośrednictwem kanałów cyfrowych, a 20 proc. chce je kupić przez smartfon. W ubiegłym roku odsetek ten wynosił 13 proc.
Autorzy badania wskazują, że dzięki dynamice wzrostu wydatków w kanałach online o 8,6 proc., wzrost całkowitych wydatków na prezenty wyniesie 3,4 proc. Tym samym Polska jest jednym z badanych krajów, w których klienci przesuwają swoje wydatki z kanałów offline do online, powodując jednocześnie wzrost całkowitej wartości wydatków na prezenty.
"Aż 52 proc. Polaków pytanych, co zrobią, jeśli prezentu nie znajdą w sklepie tradycyjnym, odpowiedziało, że poszuka go w Internecie. Pod tym względem Polska osiągnęła drugi wynik wśród analizowanych państw. Z kolei 35 proc. z nas będzie szukać w takiej sytuacji prezentu w innym sklepie stacjonarnym, co jest drugim najniższym wynikiem wśród przebadanych państw" - mówi cytowany w komunikacie Mateusz Gordon, Lider Strategii Omnikanałowej Deloitte.
Dodano, że do zakupów online najbardziej przekonuje nas dowolność pory dnia, w której możemy je robić (75 proc.), jak również dostawa do domu (70 proc.). Z kolei za największą zaletę zakupów tradycyjnych uważamy możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (78 proc.), to że swoje zakupy otrzymujemy do ręki (77 proc.) oraz ochronę danych osobowych (71 proc.).
O badaniu
Badanie online przeprowadzono w dniach 2-15 października tego roku wśród ponad 7,3 tys. respondentów w wieku 18-65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z dziesięciu krajów europejskich (Portugalia, Hiszpania, Włochy, Grecja, Niemcy, Belgia, Polska, Rosja, Wielka Brytania i Holandia).
To dwudziesta edycja międzynarodowego badania.
Autor: mb//dap / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock