W UE jak na razie nie uda艂o si臋 wprowadzi膰 podatku od transakcji finansowych, a grupa pa艅stw, kt贸ra mia艂a nawi膮za膰 wzmocnion膮 wsp贸艂prac臋 w tej sprawie stopnia艂a. Polska - mimo nadziei ze strony KE - te偶 nie zamierza i艣膰 w tym kierunku.
Podatek od transakcji finansowych (FTT) okre艣la si臋 mianem "podatku Tobina" (od nazwiska noblisty Jamesa Tobina, kt贸ry proponowa艂 "karanie" kr贸tkoterminowych transakcji na rynku kasowym). W krajach anglosaskich nazywa si臋 go tak偶e "podatkiem Robin Hooda", gdy偶 dotyczy tylko zamo偶nych, kt贸rych sta膰 na inwestycje w sektorze finansowym.
Kraje unijne wykruszaj膮 si臋 z FTT
W 2011 r. Komisja Europejska proponowa艂a podatek FTT w ca艂ej Unii, ale wobec braku porozumienia wszystkich kraj贸w, nad jego wprowadzeniem zacz臋艂o dyskutowa膰 11 kraj贸w unijnych, w tym cztery najwi臋ksze gospodarki strefy euro (Francja, Niemcy, W艂ochy i Hiszpania). Ostatnio zrezygnowa艂a z tego Estonia (uznaj膮c, 偶e jest to dla niej nieop艂acalne), wobec czego grupa liczy ju偶 tylko 10 pa艅stw. Je艣li wykrusz膮 si臋 jeszcze dwa kolejne, to wzmocnionej wsp贸艂pracy nie b臋dzie (potrzeba do tego co najmniej 9 kraj贸w).
Do kompromisu w tej sprawie by艂o pono膰 blisko. Komisarz UE ds. gospodarczych i finansowych Pierre Moscovici m贸wi艂 przy okazji poniedzia艂kowego spotkania unijnych ministr贸w, 偶e jest podstawa do porozumienia.
Po spotkaniu ministrowie finans贸w z kraj贸w, kt贸re chc膮 wzmocnionej wsp贸艂pracy, przedstawili propozycj臋 swoim kolegom z innych pa艅stw UE, z kt贸rej wynika艂o, jak maj膮 by膰 opodatkowane akcje i instrumenty pochodne.
Wed艂ug medialnych przeciek贸w chcieli, by wszystkie transakcje akcjami, w艂膮czaj膮c w to handel w ci膮gu dnia (intraday trade), by艂y opodatkowane. Z kolei je艣li chodzi o instrumenty pochodne, to ich opodatkowanie mia艂o by膰 oparte na "jak najszerszej bazie", ale bez wp艂ywu na obligacje emitowane przez pa艅stwa cz艂onkowskie.
Sza艂amacha: FTT nie jest na stole
Aby grupa pa艅stw mog艂a zawi膮za膰 wzmocnion膮 wsp贸艂prac臋, potrzebna jest zgoda Rady UE (czyli pa艅stw unijnych, nie tylko tych, kt贸re decyduj膮 si臋 na wsp贸艂prac臋).
Jeszcze dwa tygodnie temu KE mia艂a nadziej臋, 偶e Polska pod nowymi rz膮dami r贸wnie偶 mo偶e by膰 zainteresowana wprowadzeniem FTT. Moscovici m贸wi艂, 偶e w razie porozumienia, nasz kraj b臋dzie m贸g艂 do艂膮czy膰 do wzmocnionej wsp贸艂pracy.
Nadzieje te rozwia艂 jednak minister finans贸w Pawe艂 Sza艂amacha, kt贸ry o艣wiadczy艂 we wtorek w Brukseli, 偶e w przypadku Polski "FTT nie jest na stole".
Zdaniem znanego analityka brukselskiego renomowanego think tanku Bruegel, Nicolasa Verona, skuteczno艣膰 takiego podatku jest zale偶na od jego konstrukcji.
- Jest wiele r贸偶nych mo偶liwo艣ci, je艣li chodzi o wprowadzenie podatku od transakcji finansowych. Wiele pa艅stw cz艂onkowskich go wprowadzi艂o od transakcji czy kapita艂u. Tak jest w Wielkiej Brytanii - powiedzia艂 Veron. Jego zdaniem wp艂yw takiego podatku na rynki finansowe zale偶y od rodzaju podatku, jaki jest wprowadzony. Przeciwnicy FTT przekonuj膮, 偶e podatek powoduje ucieczk臋 kapita艂u na inne rynki finansowe.
- Nie ma czego艣 takiego jak standardowy podatek od transakcji finansowych. W Wielkiej Brytanii od lat funkcjonuje tzw. stamp duty, a kraj ten ma najbardziej dynamiczny pod pewnymi wzgl臋dami rynek finansowy w ca艂ej UE - wskaza艂 ekspert. Brytyjskie rozwi膮zania przewiduj膮, 偶e podatek wynosi 0,5 proc., ale tylko gdy papiery warto艣ciowe wydaje podmiot zarejestrowany w Wielkiej Brytanii, a transakcja prowadzi do zmiany tytu艂u w艂asno艣ci.
W Polsce zamiast FTT podatek bankowy
PiS zamiast FTT, kt贸ry by艂 rozwa偶any w kampanii wyborczej, chce wprowadzi膰 tzw. podatek bankowy (podatek od aktyw贸w bank贸w). Projekt w tej sprawie trafi艂 w ubieg艂ym tygodniu do Sejmu. Zdaniem ekonomisty, europos艂a PO, prof. Dariusza Rosatiego taki podatek wp艂ynie na ograniczenie skali kredyt贸w udzielanych przez banki.
- To my wszyscy zap艂acimy ten podatek, a nie banki. Poza tym, je艣li opodatkowuje si臋 aktywa finansowe, czyli w tym przypadku kredyty, to tych kredyt贸w b臋dzie po prostu mniej - oceni艂 Rosati. Jak zaznaczy艂, w innych krajach UE opodatkowuje si臋 us艂ugi finansowe, ale to co艣 zupe艂nie innego ni偶 opodatkowywanie aktyw贸w finansowych. Autorzy projektu PiS, kt贸ry zosta艂 opublikowany kilka tygodni temu, podkre艣lali w uzasadnieniu, 偶e podatek od aktyw贸w bank贸w nie powinien grozi膰 podwy偶k膮 oprocentowania kredyt贸w w Polsce. Przeciwdzia艂a膰 temu b臋d膮 m.in. konkurencja na rynku oraz aktywne dzia艂ania UOKiK.
Autor: ag / 殴r贸d艂o: PAP