Zatrzymywanie kart płatniczych, pobranie pieniędzy z kont, choć transakcje zostały odrzucone - to główne problemy, jakie wczoraj po południu zgłaszali klienci kilku znaczących banków w Polsce. Związek Banków Polskich uspokaja, że pieniądze klientów są bezpieczne.
Wczoraj wieczorem klienci kilku dużych banków w Polsce mieli problemy z kartami płatniczymi. Tysiące "pożartych" kart zgłaszali klienci mBanku, inni mieli problemy z księgowaniem transakcji.
Wiele zgłoszeń
- Popołudniu robiłem zakupy płacąc kartą. Dwa razy transakcja odrzucona - potwierdzenie wydrukowane a pieniądze na koncie zniknęły. Saldo pomniejszone a pieniądze w zakładce "blokady". Na infolinii bardzo przepraszali, że mają dużą awarię, a pieniążków nadal nie ma - napisał do Kontakt24 klient Credit Agricole Bank Polska.
Występowanie opisanych problemów potwierdził bank, ale szybko awaria została usunięta.
"Informujemy, że trudności z autoryzacjami kart nie powinny już występować. Przepraszamy za wszystkie niedogodności" - podał Credit Agricole Bank Polska na swoim profilu społecznościowym.
Klienci Smart Banku mają z kolei problemy z bankowością mobilną. Logując się widzą brak środków na koncie. Opisują swoje problemy na profilu banku w mediach społecznościowych. Bank informował wcześniej o pracach modernizacyjnych w systemach informatycznych. Dziś odniósł się do zgłoszeń klientów:
„Zdajemy sobie sprawę z powstałych niedogodności. Jest nam niezmiernie przykro. Staramy się w jak najszybszym czasie przywrócić do stanu faktycznego. Obecnie powinno już prawie wszystko wrócić do niego a jeśli jeszcze tak nie jest to jest to kwestia niedługiego czasu. Jeszcze raz przepraszamy wszystkich, których dotknęła awaria”.
I choć kolejne media donoszą z o problemach klientów BZ WBK, to te doniesienia nie zostały do tej pory potwierdzone.
Przypadkowe awarie
- To zupełny przypadek. Mamy informację o jednym banku. Takie rzeczy się zdarzają , najważniejsze że pieniądze klientów są bezpieczne - komentuje Przemysław Barbrich z ZBP.
Przypomina, że w Polsce jest ok. 40 mln kont bankowych i prawie 15 mln aktywnych użytkowników. Na koniec ubiegłego roku liczba wyemitowanych kart debetowych przekroczyła 29 mln.
- To są urządzenia, więc obsługa tak potężnej sieci, bankomatów kart może czasami zawieść. Monitoring bezpieczeństwa w bankach trwa 24 godziny na dobę – zauważa.
mBank przeprasza
W poniedziałek wieczorem do naszej redakcji zaczęły docierać maile w sprawie awarii systemu w mBanku. Część klientów nie mogła zapłacić za zakupy i wypłacić gotówki z bankomatów.
"W całej Polsce bankomaty zatrzymują karty mBanku jako kradzione, a obsługa sklepów zabiera jako kradzione lub zgubione. Nie można płacić, nie można wypłacać pieniędzy, nie działa infolinia" - napisał na Kontakt 24 jeden z czytelników.
"Klienci są wściekli. Awaria trwa od 19.00. TYSIĄCE zjedzonych kart już teraz i CISZA!" - dodawał inny.
Podczas próby płatności kartą, z terminala drukowany był komunikat o treści: "Transakcja odrzucona. Zatrzymać kartę".
Awaria trwała do ok. godz. 21.00. Po wszystkim bank na swoim profilu na Facebooku umieścił komunikat: "Informujemy, że transakcje kartami płatniczymi są ponownie dostępne. Bardzo przepraszamy za utrudnienia."
Rzecznik banku Krzysztof Olszewski nie podaje, ile kart zostało zatrzymanych. Przyczyny awarii są badane, ale prawdopodobnie będą objęte tajemnicą.
Ile Polacy wypłacają z bankomatów? :
Autor: MS / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu