Największe sieci handlowe wprowadziły zmiany w sklepach w związku z wdrożeniem przepisów unijnej dyrektywy Omnibus. Nowe regulacje dotyczą sprzedaży produktów w ramach promocji. W Biedronce i Lidlu klienci przy zakupie niektórych produktów mogą zobaczyć trzy ceny zamiast jednej. Wyjaśniamy, co oznacza każda z nich.
Od 1 stycznia 2023 roku zaczęły obowiązywać przepisy unijnej dyrektywy Omnibus, która zakłada większą przejrzystość zakupów. Przedsiębiorcy, którzy ogłaszają promocję lub wyprzedaż, muszą podawać oprócz aktualnej ceny - także najniższą z 30 dni poprzedzających obniżkę.
Nowe zasady wdrażają w swoich sklepach największe sieci handlowe w Polsce.
Biedronka i Lidl wprowadził trzy ceny zamiast jednej
Biuro prasowe sieci Biedronka poinformowało, że klienci sięgający po produkty w ramach promocji znajdą teraz na etykietach cenowych trzy ceny. Jak wyjaśniono, etykiety cenowe produktów oferowanych w ramach części promocji będą zawierały: aktualną cenę promocyjną, za którą nabędziemy towar, cenę referencyjną czyli najniższą cenę danego produktu z ostatnich 30 dni, a także cenę regularną tego produktu.
Przedstawiciele sieci Biedronka zaznaczyli, że zasady dyrektywy Omnibus w zakresie ceny referencyjnej nie dotyczą wszystkich produktów spożywczych oferowanych przez sieci handlowe w ramach sprzedaży promocyjnej. "Obejmują produkty, których termin przydatności do spożycia przekracza 30 dni" - wyjaśniono.
"Tym samym regulacje nakładające obowiązek informowania o cenach referencyjnych nie obejmują przykładowo między innymi świeżego mięsa, nabiału, świeżych owoców i warzyw. Zasady dyrektywy nie dotyczą także promocji innych niż proste, to jest nie stosuje się ich, jeśli wprowadzane są promocje warunkowe na przykład "kup 2, zapłać za drugi 50 procent taniej", "zrób zakupy za 50 złotych, dostaniesz x" - powiedział, cytowany w komunikacie, Adam Słomkowski, starszy prawnik z Działu Prawnego sieci Biedronka.
Lidl Polska również zapewnia, że sieć wdrożyła dyrektywę Omnibus w swoich sklepach. "Stosowne informacje umieściliśmy na etykietach wszystkich produktów, objętych zakresem znowelizowanych przepisów. Zgodnie z ich treścią, zmienił się sposób prezentowania cen – zarówno w placówkach handlowych, jak i w materiałach reklamowych" - przekazała w przesłanej nam odpowiedzi Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska.
Jak wyjaśniła, obecnie na etykietach artykułów, które mają długi termin przydatności do spożycia (kawa, słodycze, napoje itp.), podawane są trzy ceny: aktualna (promocyjna), dotychczasowa (tuż przed obniżką) oraz najniższa cena danego artykułu w ciągu 30 dni przed obniżką.
"W przypadku produktów o krótkim terminie przydatności do spożycia (mięso, nabiał, owoce, warzywa itp.), również podajemy 3 ceny, z tym, że są to: cena aktualna (promocyjna), dotychczasowa (tuż przed obniżką) i – dodatkowo – cena regularna (bez obniżek). W ten sposób dostosowaliśmy nasze etykiety do wytycznych dyrektywy Omnibus" - zapewniła Robaszkiewicz.
"Duże wyzwanie organizacyjne"
Biuro prasowe Aldi przekazało, że w związku z wdrożeniem przepisów unijnej dyrektywy Omnibus zmiany zastosowano przede wszystkim w gazetce internetowej i drukowanej "w tych sekcjach, w których pojawiają się produkty z komunikacją obniżki cenowej". Jak wyjaśniono, "gwiazdka (*) odnosi się do ceny przed obniżką i jednocześnie odsyła klienta do rozwinięcia komunikatu, który widnieje na dole strony w gazetce" - czytamy w przesłanej nam odpowiedzi.
"Ceny przed obniżką są jednocześnie tzw. cenami 'omnibusowymi', czyli naszymi najniższymi cenami z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Na sali sprzedaży model działa w ten sam sposób" - dodało biuro prasowe Aldi.
Biuro prasowe Carrefour Polska zapewniło, że sieć dostosowała swoją działalność do postanowień dyrektywy Omnibus i wdrożyła "konieczne zmiany do funkcjonowania swoich sklepów w Polsce". "Z uwagi na krótkie vacatio legis i znaczną listę produktów objętych nowym ustawodawstwem, wprowadzenia zmian wymagało od nas wytężonej pracy i było dla nas dużym wyzwaniem organizacyjnym" - podkreślono.
Biuro prasowe Kaufland Polska Markety przekazało, że sieć już od dłuższego czasu przygotowywała się "do wprowadzenia zmian wynikających z projektu ustawy wdrażającej dyrektywę Omnibus dla wszystkich produktów w asortymencie, aby pokazywać informacje o obniżonych cenach zgodnie z nową logiką". "Jest to nowość w polskim ustawodawstwie, dlatego też w najbliższym czasie będziemy bacznie przyglądać się oczekiwaniom klientów oraz dalszym wskazówkom i wytycznym organów administracyjnych w tym zakresie. Naszym priorytetem jest rzetelne i transparentne informowanie klientów, co leży także u podstaw nowych przepisów" - zapewniono w przesłanej nam odpowiedzi.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock