Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził, po skargach klientów, czy wydawane przez banki karty płatnicze rzeczywiście nic nie kosztują klientów. W przypadku 13 na 18 banków okazało się, że pobierały one opłaty za kartę, choć konsument dokonał w danym okresie rozliczeniowym płatności kartą w wymaganej liczbie lub wartości transakcji.
Jak poinformował w środę UOKiK, okazało się, że w rzeczywistości brak opłat zależał od zaksięgowania danego zakupu przez bank. "Zaksięgowanie transakcji nie jest tożsame z jej wykonaniem, co więcej konsument nie ma żadnego wpływu na termin, w jakim operacja zostanie zaksięgowana. W efekcie, gdy konsument zapłacił za zakupy kartą pod koniec miesiąca, był rozliczany z początkiem kolejnego. Tym samym musiał płacić za obsługę karty" - powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Marek Niechciał.
Banki pod lupą
Jak podano w komunikacie, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymywał skargi na to, że banki pobierają opłaty za kartę debetową, mimo że konsument dokonał w danym okresie rozliczeniowym płatności kartą w wymaganej liczbie lub wartości transakcji. "W związku z tymi sygnałami, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził praktyki 18 banków, z czego zastrzeżenia wzbudziło 13" - napisano. Urząd kwestionował: reklamy, które informowały o tym, że debetowe karty płatnicze były darmowe, jeżeli konsument wykonał w danym okresie rozliczeniowym transakcje w określonej liczbie lub wartości transakcji; nieczytelne informacje na stronach internetowych; model naliczania opłat za debetowe karty płatnicze. Jak przekazał UOKiK, w efekcie okazało się, że pięć banków nie wzbudziło wątpliwości urzędu: BGŻ, BPH, Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao. Sześć banków dobrowolnie zmieniło praktyki w wyniku tzw. wezwań miękkich UOKiK, czyli bez wszczynania postępowania: BZ WBK, EuroBank, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, Plus Bank.
Urząd wydał sześć decyzji wobec: mBank, BOŚ Bank, Bank Pocztowy, Credit Agricole, PKO BP, T-Mobile Usługi Bankowe. Banki zobowiązały się do oddania konsumentom opłat za kartę i do zmiany modeli rozliczania transakcji.
Jedno postępowanie jest w toku - przeciwko Alior Bankowi.
Autor: tol//dap / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock