Coraz więcej Polaków żyje na kredyt. Dla ponad połowy z nas popadnięcie w nadmierne zadłużenie jest wstydliwym problemem, a co trzeci rodak na myśl o tym odczuwa strach. Większość zadłużonych nie wie też, jak uniknąć pułapki kredytowej - wynika z badania przeprowadzonego przez zespół Centrum Badań nad Zachowaniami Ekonomicznymi SWPS na zlecenie firmy Kruk SA.
Dwa dominujące odczucia, które towarzyszą zadłużaniu się, to wstyd i strach. Dla ponad połowy respondentów bycie osobą zadłużoną oznacza coś wstydliwego. Ponad 30 proc. odczuwa strach na myśl o ewentualnym znalezieniu się w stanie nadmiernego zadłużenia.
- Gdy mamy dług, nie potrafimy go spłacić, nie wiemy co zrobić. (...) Typowym zachowaniem jest chowanie głowy w piasek, udawanie, że nie ma problemu - tłumaczył w TVN CNBC Biznes prezes firmy Kruk SA Piotr Krupa.
Boimy się windykatora, więc go unikamy
Jak wykazało badanie "Długi – wstydliwy problem Polaków", skutkiem takiej postawy może być bierność osób zadłużonych. Wtedy problem odsuwany jest zwykle w bliżej nieokreśloną przyszłość, a co za tym idzie - dłużnicy unikają kontaktów z firmą windykującą zadłużenie. A to działanie bez wątpienia nieracjonalne - oceniają autorzy raportu.
Tylko 15 proc. ankietowanych zadeklarowała, że oczekuje od windykatora rzeczywistej pomocy. Większość stara się unikać kontaktu z windykatorem. Dla ponad 60 proc. zadłużonych ewentualność spotkania z windykatorem wywołuje poczucie strachu.
Co czwarta osoba nie zamierza spłacać długu
Tylko co czwarty zadłużony respondent stara się za wszelką cenę spłacić swoje długi. Tyle samo dłużników nie wie, jak sobie poradzić z problemem lub w ogóle nie zamierza go rozwiązywać. Spora grupa zadłużonych respondentów podejmuje nieracjonalne działania - np. unikanie kontaktu z firmą windykacyjną, unikanie rozmów telefonicznych czy też nieodbieranie poczty.
Co więcej, co trzeci respondent opisywanego badania przyznaje, że zdarzało mu się zaciągać nową pożyczkę, aby poradzić sobie ze spłaceniem poprzedniej. Takie postępowanie jest związane z ryzykiem wpadnięcia w tzw. pułapkę kredytową.
Chociaż 80 proc. badanych - jak deklaruje - wie, że niespłacanie długów prowadzi do postępowania komorniczego, to tylko 60 proc. osób zna konsekwencje takiego postępowania.
Jak pomóc dłużnikom?
Autorzy badania wskazują, że najlepszą formą pomocy zadłużonym byłoby stworzenie zdalnej platformy komunikowania się między nimi a firmą windykacyjną. Skoro dla części osób bezpośredni kontakt z windykatorem (telefoniczny lub osobisty) wiąże się z napięciem emocjonalnym, lekarstwem może być internet.
Kontakt pośredni - za pomocą internetu - może wpłynąć na osłabienie odczuwania wstydu i strachu, które nasilają się, gdy w grę wchodzi kontakt bezpośredni. Badanie "Długi – wstydliwy problem Polaków" zostało przeprowadzone przez zespół Centrum Badań nad Zachowaniami Ekonomicznymi SWPS w dniach 14–16 lutego 2010 roku za pośrednictwem internetu.
Dobór próby miał charakter losowy i odbył się za pośrednictwem mailingu. W badaniu udział wzięło 512 osób. Próba była reprezentatywna dla dorosłych użytkowników internetu.
Źródło: tvn24.pl, TVN CNBC Biznes
Źródło zdjęcia głównego: TVN CNBC Biznes / fot. Julia Freeman-Woolpert (sxc.hu)