Zwrot pieniędzy za bilet lotniczy możliwy jest wtedy, gdy samolot jest opóźniony o więcej niż 5 godzin lub odwołany - tłumaczy Paweł Blajer. Jeżeli rozpoczęcie podróży zostało przełożone linia lotnicza musi zapewnić pasażerowi opiekę: posiłki, kontakt telefoniczny, a jeżeli jest to konieczne także bezpłatny nocleg. Można także starać się o odszkodowanie, którego wysokość zależna jest od dystansu podróży.
W przypadku opóźnionego lotu przewoźnik powinien bezpłatnie zapewnić pasażerom wyżywienie i napoje, możliwość zrealizowania dwóch rozmów telefonicznych, wysłania faksów lub e-maili.
Hotel, transport, odszkodowanie
Linia ma także obowiązek zakwaterować pasażerów w hotelu i zapewnić transport do niego z lotniska. Taka pomoc udzielana jest w zależności od czasu oczekiwania na opóźniony lub alternatywny lot, przy czym prawo do zakwaterowania w hotelu przysługuje tylko w przypadku konieczności oczekiwania na ten lot przez jedną lub więcej nocy.
W przypadku opóźnienia lotu o 5 lub więcej godzin pasażer ma prawo odstąpić od umowy. W tym przypadku przewoźnik jest zobowiązany zwrócić w formie pieniężnej pasażerowi koszt biletu, w terminie 7 dni, po cenie za jaką został kupiony.
W przypadku, gdy samolot opóźniony jest o co najmniej trzy godziny pasażer ma prawo do odszkodowania. Wynosi ono 250 euro, jeżeli podróż odbywa się na dystansie do 1,5 tys. km, 400 euro jeżeli dystans ten wynosi od 1,5 tys km do 2,5 tys km oraz 600 euro powyżej 2,5 tys. km.
O prawach pasażerów w przypadku strajku linii lotniczych opowie Paweł Blajer w programie "Biznes dla Ludzi" na antenie TVN24 Biznes i Świat o godz. 18.00.
Autor: ToL//km / Źródło: TVN24 Biznes i Świat
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu