Telewizja Publiczna otrzymała w 2011 r. z abonamentu 205,4 mln zł - podała spółka na swojej stronie internetowej. To najniższa kwota w historii. Z kolei Polskie Radio z abonamentu dostało 131,7 mln zł.
Raport, dostępny na stronie internetowej TVP, wskazuje, że 205,4 mln zł z abonamentu w 2011 r. to kwota o 16 milionów niższa niż w roku poprzednim, o 95 milionów niższa niż dwa lata wcześniej oraz o 216 milionów niższa niż rzeczywiste wpływy abonamentowe w 2008 r.
Na realizację misji spółka wydała prawie 1 mld 630 mln zł; oznacza to, że tylko 12,6 proc. kosztów związanych z realizowaną przez TVP misją pokrywają środki abonamentowe.
W dokumencie podkreślono, że efekt spadku wartości przychodów z abonamentu dodatkowo zwiększa inflacja - realna wartość środków po uwzględnieniu inflacji, które spółka uzyskała z abonamentu w 2011 roku, jest 4,5-krotnie niższa niż wpływy abonamentowe w 1994 r.
Dominującym źródłem finansowania zadań TVP wynikających z misji nadawcy publicznego są środki komercyjne. Przychody TVP z reklam i sponsoringu wyniosły w 2011 r. 1 mld 157 mln zł. Kwota ta jest jednak niższa niż w latach ubiegłych. W roku 2010 z tego źródła TVP pozyskała o 79 mln zł więcej, w 2009 r. - o 57 mln zł więcej, a w 2008 - o 218 mln zł więcej.
Sprawozdanie finansowe TVP za 2011 r. nie jest jeszcze dostępne, jednak na początku marca prezes Juliusz Braun informował, że będzie to strata dwucyfrowa, "bliżej stu niż dziesięciu" milionów złotych". Na ten rok zarząd TVP planuje stratę w wysokości 60 mln zł.
Radio też dostało mniej
Swoje wpływy z abonamentu za 2011 r. opublikowało dziś w sieci także Polskie Radio. Raport wskazuje, że w 2011 r. spółka otrzymała 131,7 mln zł. To o ponad 25 mln zł mniej niż w roku 2010 i o ponad 40 mln zł mniej niż w roku 2009.
Wpływy z abonamentu są wciąż podstawowym źródłem finansowania działalności Polskiego Radia, jednak proporcja w stosunku do pozostałych dochodów zmniejsza się. W roku 2010 stanowiły one ok. 70 całości przychodów. W roku 2011 - ok. 58 proc.
Drugim co do wielkości źródłem przychodów PR jest sprzedaż czasu reklamowego. W ubiegłym roku było to 50,7 mln zł - o 8,4 mln zł (blisko 20 proc.) więcej niż w roku 2010.
Polskie Radio zamknęło ubiegły rok stratą netto w wysokości 25,2 mln zł.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24