Sprzedajesz przez internet? Paweł Blajer w programie "Biznes dla ludzi" wyjaśnił, jakie zmiany w prawie będą obowiązywać od 25 grudnia tego roku.
W grudniu zaczną obowiązywać nowe przepisy o prawach konsumenta. Nowa ustawa jest szczególnie ważna dla sprzedawców działających w internecie oraz ich klientów.
Paweł Węc, radca prawny z kancelarii SPCG przypomina, że 25 grudnia 2014 roku, czyli już po świątecznym szale zakupów, w życie wejdzie nowa ustawa o prawach konsumenta.
Jakie zmiany?
- Gruntownie zmieni dotychczasowe prawa konsumentów. Pierwszą zasadniczą zmianą jest czas na odstąpienie od umowy. Wedle dotychczas obowiązujących przepisów klient miał na to 10 dni, a pod zmianach będzie to 14 dni od daty dostarczenia towaru - wyjaśnia Paweł Węc. Radca prawny tłumaczy, że jeśli sprzedawca nie poinformuje klienta, że ten ma 14 dni na odstąpienie od umowy, to ten czas się wydłuża. - Obok 14 dni pojawiają się kolejne 12 miesięcy. Obecnie są to trzy miesiące - twierdzi Paweł Węc.
O czym pamiętać?
- Przy zawarciu umowy konsument powinien dostać informację dotyczącą cech produktu, przedsiębiorcy, a także przysługujących mu praw, które mogą znaleźć się w regulaminie zamieszczonym na stronie internetowej. Taka informacja powinna być również dołączona do towaru - dodaje.
Kto płaci?
Paweł Węc przypomina również, że wraz z prawem do odstąpienia od umowy konsument ma też obowiązek pokrycia kosztów związanych z ew. zwrotem. - Obecnie koszty te ponosi klient, a po zmianach sprzedawca, chyba, że przedsiębiorca przewidzi to w informacjach wysyłanych np. w regulaminie do klienta. Jeśli pominie taką informację i np. nie zamieści tego w regulaminie, to będzie musiał ponieść koszty zwrotnej wysyłki towaru - wyjaśnia Węc.
Program "Biznes dla ludzi" od poniedziałku do piątku o godz. 18.00 w TVN24 Biznes i Świat.
Autor: red. / Źródło: TVN24 BiS
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock