PKP Cargo zdecydowało o wypłacie dywidendy za rok 2013 w wysokości 137,5 mln zł - poinformowała spółka. Przewoźnik poinformował także, że wejście spółki na rynek europejski zdecydowanie poprawiło jakość świadczonych przez nią usług.
Zarząd PKP Cargo rekomendował wypłatę dywidendy w wysokości 32,7 mln zł. Ostatecznie dywidenda wyniesie 137,5 mln zł, czyli 3,07 zł na akcję. Kwota 86,6 mln zł zostanie wypłacona z zysku jednostkowego za 2013 rok (który wyniósł 94,1 mln zł), natomiast pozostała kwota (50,9 mln zł) będzie pochodzić z zysków zatrzymanych w spółce.
- Wypłata wyższej dywidendy pozostaje bez wpływu na naszą sytuację finansową, plany inwestycyjne i rozwojowe PKP Cargo. Po wypłacie pozostanie nam nadal kilkaset milionów złotych wolnej gotówki. Ponadto, mamy szerokie możliwości pozyskiwania finansowania zewnętrznego, ponieważ w ograniczonym stopniu korzystamy z dźwigni finansowej. Cieszę się, że dywidenda trafi do akcjonariuszy, w tym także do ponad 20 tys. pracowników PKP Cargo, współwłaścicieli naszej spółki - powiedział cytowany w komunikacie Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.
- W nadchodzących latach będziemy mieli do czynienia z renesansem kolei. W najbliższym czasie powinniśmy być świadkami konsolidacji na rynku przewozów kolejowych, w którą PKP Cargo może się zaangażować - zapowiedział Purwin podczas ubiegłotygodniowego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Potencjał logistyczny
- Naturalny kierunek rozwoju dla PKP Cargo to rozwój organiczny oraz pozyskiwanie kolejnych klientów w Europie - dodał Jacek Neska, członek zarządu ds. handlowych.
Zaznaczył, że logistyka nie zna pojęcia granic, a fakt, że PKP Cargo jest drugim, największym przewoźnikiem w Europie, zobowiązuje do wytyczania ambitnych celów. - W Polsce drzemie duży potencjał logistyczny, również ze względu na jej położenie geograficzne - podkreślił Neska.
Zwrócił uwagę, że poza dogodnym położeniem naszego kraju, istotna jest również jego wielkość. - Do tej pory brakowało nam infrastruktury, która pozwoliłaby wykorzystać ten potencjał, ale obecnie następuje widoczna zmiana – powiedział Neska.
Jak zaznaczył, kołem napędowym w polskiej logistyce jest siła gospodarki, która ma przed sobą bardzo dobre perspektywy. - Dlatego też jestem spokojny o nasz rozwój - podkreślił członek zarządu PKP Cargo.
Autor: ToL/Klim/ / Źródło: PKP Cargo
Źródło zdjęcia głównego: PKP | PKP Cargo