Nie ma chętnych, aby przejąć dwa pierwsze Airbusy A380, które Singapore Airlines postanowiły oddać po okresie leasingu. Ich właściciel, niemiecka firma Dr Peters Group, postanowiła więc sprzedać samoloty na części. Materiał programu "24 Godziny".
Na razie nie wiadomo, za ile samoloty mogą zostać sprzedane. Maszyny mają po 11 lat, więc są relatywnie młode i mogłyby polatać co najmniej drugie tyle. Jak się jednak okazuje, nie ma rynku wtórnego na takie samoloty. Nie powiodły się negocjacje między innymi z British Airways czy Iran Air.
Analitycy lotniczy podkreślają, że chodzi o maszyny z początku produkcji, w których pojawiało się kilka usterek, typowych dla nowych konstrukcji. A modernizacja byłaby zbyt kosztowna dla nowego właściciela.
Koniec giganta?
Niedawno pojawiały się spekulacje, że produkcja A380 w ogóle będzie zakończona, bo bardziej opłacalne są jednak mniejsze maszyny. Produkcja została jednak utrzymana, ponieważ linie Emirates złożyły kilkanaście nowych zamówień.
Airbus A380 to największy pasażerski samolot na świecie, maksymalnie może zabrać na pokład 850 pasażerów. Obecnie A380 latają w barwach 13 przewoźników. Do kwietnia tego roku wyprodukowano 225 takich maszyn.
Cena jednego egzemplarza to ponad 430 milionów dolarów.
Autor: tol / Źródło: TVN24 BiS
Źródło zdjęcia głównego: EPA