Zaledwie połowa polskiego społeczeństwa korzysta z usług finansowych - wynika z badania przeprowadzonego przez firmę GfK Polonia dla "Rzeczpospolitej". Mimo szerokich kampanii reklamowych instytucji finansowych, w naszym kraju wciąż utrzymuje się kult gotówki. – Usługi finansowe w Polsce wciąż nie są popularne – przyznają eksperci.
Rezultaty przeprowadzonego badania są zaskakujące - z oferty instytucji finansowych korzysta zaledwie 54 procent ankietowanych. Wśród nich są głównie osoby z wyższym wykształceniem, zamieszkałe w dużych miastach, częściej mężczyźni niż kobiety. Trzeba podkreślić, że instytucje finansowe nie walczą o klientów z małych miejscowości.
Nie ufamy finansistom?
Polacy wciąż wolą posiadać gotówkę niż wikłać się w skomplikowane operacje finansowe. Aż 44 proc. badanych przyznało, że w ubiegłym roku nie korzystało z usług banku, towarzystwa ubezpieczeniowego, funduszy inwestycyjnych, biura maklerskiego czy też innej instytucji finansowej.
Jak się okazuje, najbardziej niechętni korzystaniu z usług finansowych są osoby bardzo młode (18–19 lat), a także osoby starsze – połowa 60–65-latków oraz 33 proc. osób jeszcze starszych - informuje szef GFK Polonia, Maciej Siejewicz.
Winna niewiedza i brak informacji
Niewiele lepiej wygląda ta sytuacja wśród osób aktywnych zawodowo (30–50-lat) - co trzecia przyznaje, że nie korzystała z żadnych usług finansowych. – Mamy nie tylko słabo rozwinięte usługi bankowe, ale też niewielką wiedzę ekonomiczną i finansową – komentuje Maciej Bukowski, szef Instytutu Badań Strukturalnych. Jak dodaje, zaledwie co trzecia rodzina ma jakiekolwiek oszczędności.
Podobnego zdania jest wiceprezydent Instytutu im. Adama Smitha, Andrzej Sadowski. Według niego, terminologia używana przez instytucje finansowe jest zbyt hermetyczna dla większości klientów. – Ale instytucje finansowe popełniają poważniejszy błąd, który skutkuje sporym wykluczeniem finansowym. Są zainteresowane tylko częścią potencjalnych klientów, głównie mieszkańcami miast – tłumaczy.
Badanie GfK Polonia zostało przeprowadzone na początku marca na reprezentatywnej ogólnopolskiej grupie 979 osób powyżej 17. roku życia.
Źródło: Rzeczpospolita
Źródło zdjęcia głównego: TVN24