Niemiecki minister komunikacji Alexander Dobrindt zapowiedział we wtorek rozszerzenie systemu opłat za korzystanie z niemieckich autostrad. Obejmą one 7,5-tonowe ciężarówki. Obecnie myto obowiązuje samochody 12-tonowe. Zwiększy się też liczba dróg objętych mytem.
Dobrindt poinformował, że nowe przepisy mają obowiązywać od 1 lipca 2015 roku. Rozszerzenie systemu opłat stało się zdaniem ministra nieodzowne ze względu na konieczność obniżki stawek za korzystanie z autostrad.
Jak jest teraz?
Obecnie kierowcy płacą średnio 17 eurocentów za kilometr. Z ekspertyzy wykonanej na zlecenie resortu wynika, że opłaty będą musiały zostać obniżone, co oznaczałoby spadek wpływów do budżetu państwa. Rocznie do kasy państwowej wpływa z tytułu opłat za autostrady 4,5 mld euro. Rozszerzenie listy kierowców zobowiązanych do płacenia za przejazd ma zneutralizować skutki obniżenia opłat. Ministerstwo chce ponadto objąć systemem opłat kolejne 1000 kilometrów dróg krajowych (Bundesstrassen), co zwiększy wpływy do budżetu o 500 mln euro.
Tysiąc płatnych kilometrów
Opłaty za korzystanie z autostrad dla samochodów ciężarowych w Niemczech pobierane są od 2005 roku. Myto obowiązuje obecnie na wszystkich autostradach oraz na części dróg krajowych o łącznej długości 1000 kilometrów. Bawarska CSU, do której należy minister komunikacji Dobrindt, przeforsowała w negocjacjach koalicyjnych swój projekt wprowadzenia opłat dla kierowców samochodów osobowych z zagranicy. Rząd nie opracował jednak dotychczas projektu ustawy w tej sprawie. Jedną z trudności jest takie sformułowanie przepisów, by Komisja Europejska nie uznała ich za dyskryminację obcokrajowców.
Autor: msz/klim/ / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Gerhard Anzinger/wikipedia.org