Zbliża się termin ostatecznego rozliczenia podatków za 2013 rok. Niewykluczone, że część podatników 30 kwietnia będzie musiała zrobić całkiem spory przelew na konto urzędu skarbowego. A co wtedy, gdy po prostu zabraknie nam pieniędzy na zapłacenie podatku? Ostatnim ratunkiem może okazać się rozłożenie podatku na raty. Jak to zrobić - o tym w programie "Biznes dla ludzi" wraz z ekspertem rozmawiał Paweł Blajer.
Co ważne, wniosek podatnika dotyczący rozłożenia należności podatkowej na raty powinien być złożony przed upływem terminu płatności.
Jeżeli nie zapłacimy podatku do 30 kwietnia, to powstanie zaległość podatkowa. Również w tym przypadku będziemy mogli wystąpić o rozłożenie jej na raty, jednak taki wniosek musi dotyczyć nie tylko zaległości podatkowej, ale też odsetek od niej.
Podstawą do uwzględnienia naszego wniosku wniosku są sytuacje uzasadnione ważnym interesem podatnika albo interesem społecznym. Pojęcia te nie zostały jednak sprecyzowane przez ustawodawcę.
"Ważny interes publiczny"
Jak podkreśliła Beata Hudziak, partner zarządzający 8TAX Doradztwo Podatkowe, opcja rozłożenia na raty, czy odroczenia terminu płatności jest opcją dostępną dla wszystkich podatników. - Żeby rzeczywiście skorzystać z tej opcji, musimy spełnić pewne warunki, o których mowa w ordynacji podatkowej. Składając wniosek musimy wskazać w nim konkretne warunki, które organ podatkowy rozpatrzy - podkreśliła.
I dodała, że "podatnik może wnosić o rozłożenie na raty zarówno podatku, który jeszcze nie powstał, jak i zaległości podatkowej". - Organ podatkowy ma minimum 30 dni, aby wniosek rozpatrzeć. Więc jeżeli chcemy odroczyć płatnośc podatku bądź rozłożyć do na raty, to musimy złożyć ten wniosek już teraz - podkreśliła Hudziak.
Co musi się znaleźć we wniosku? - Po pierwsze musimy wskazać kwotę o którą wnosimy, o co wnosimy - odroczenie, czy rozłożenie na raty. Trzeba też wskazać terminy. Organ podatkowy nie musi się tymi terminami kierować i może rozłożyć płatności inaczej. Podatnik musi też wskazać powód odroczenia - poinformowała ekspert.
Jakie mogą być powody wskazane we wniosku? - Brak pieniędzy dla organu podatkowego nie jest wystarczający. Podatnik może kierować się dwoma elementami - ważnym interesem podatnika albo interesem publicznym. Żadna ustawa nie definiuje tych pojęć. Ważny interes podatnika powstaje wtedy gdy np. podatnik zachorował i nie może uregulować płatności oraz wówczas gdy sytuacja majątkowa podatnika z jakichś względów uległa pogorszeniu - np. stracił pracę. Co ważne, zdarzenie, które skutkuje tym, że podatnik nie może zapłacić musi być niezależne od niego - powiedziała Hudziak.
Program "Biznes dla Ludzi" Pawła Blajera do obejrzenia na antenie TVN24 Biznes i Świat od poniedziałku do piątku o godz. 20.00.
Autor: mn//gry / Źródło: TVN24 Biznes i Świat
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24