Przez sześć tygodni akcji "Weź paragon" kontrolerzy fiskusa wystawili firmom 18 tys. 693 mandatów na łączną kwotę 5 mln zł - poinformowała w czwartek rzeczniczka prasowa resortu finansów Wiesława Dróżdż. Zaznaczyła, że akcja miała głównie cel edukacyjny.
Podobnie jak w poprzednich latach akcję prowadzono podczas ferii zimowych. Jak poinformował resort finansów, w tym czasie w całym kraju trwała kampania edukacyjna dotycząca paragonów fiskalnych.
Sprawdzali i edukowali
Pracownicy urzędów kontroli skarbowej oraz izb i urzędów skarbowych sprawdzali, czy przedsiębiorcy prawidłowo ewidencjonowali sprzedaż na kasach fiskalnych. W przypadku uchybień wystawiali mandaty.
- Kampania ma przyczynić się do tego, aby sprzedawcy uczciwie ewidencjonowali sprzedaż na kasach fiskalnych, oraz uświadamiać podatnikom, jak ważne jest branie paragonu. Paragon (...) daje gwarancję, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy. Paragon ułatwia również złożenie reklamacji kupującemu - zaznaczyła rzeczniczka.
Wskazała, że kontrolujący duży nacisk kładli na edukację sprzedawców i kupujących, co - jej zdaniem - wpływa nie tylko na wiedzę, ale zmienia też postawy społeczne podatników.
Dotrzeć z informacją
Dróżdż podkreśliła, że co roku urzędnicy skarbowi szukają nowych sposobów na dotarcie z informacją o paragonach fiskalnych do podatników. W tym roku przeprowadzili plenerową akcję "Nie bądź jeleń, weź paragon" w ramach "Biegu po serce zbója Szczyrka", który odbył się w Szczyrku.
W bibliotekach i czytelniach Białegostoku, Warszawy i Rzeszowa rozdawano zakładki do książek oraz kalendarzyki. W Operze i Filharmonii Podlaskiej, w Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku oraz w Białostockim Teatrze Lalek wraz z paragonami wręczano pocztówki promujące branie paragonów.
Rzeczniczka poinformowała, że spotkania informacyjne dotyczące wydawania paragonów przeprowadzono w centrach handlowych i targowiskach, a na dworcach pojawiły się plakaty poświęcone braniu paragonów, w Opolu pasażerom komunikacji publicznej rozdawano pocztówki promujące akcje.
- Z myślą o najmłodszych na stoiskach promocyjnych organizowane były liczne konkursy z nagrodami. Ponadto prowadzono warsztaty dla dzieci w szkołach na obozach zimowych, koloniach i półkoloniach oraz zorganizowano wycieczkę do Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki, a także przeprowadzono prezentacje dla przedszkolaków" - poinformowała Dróżdż. "W materiałach promocyjnych przygotowanych na potrzeby akcji wykorzystano rysunek Andrzeja Mleczki, który udzielił wsparcia kampanii - dodała.
Autor: mn / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24