Nie ma cię w internecie, to znaczy, że nie istniejesz - przekonują internauci i gospodarczy eksperci. Każdy, kto potrzebuje sprzętu komputerowego, drukarni czy lekarza - otwiera przeglądarkę, wpisuje interesujące hasło i... znajduje. Polscy przedsiębiorcy wiedzą to, gdy szukają - ale sami nie dają szansy się znaleźć.
Jak się pokazują dane Głównego Urzędu Statystycznego, tylko nieco ponad połowa polskich firm ma własną stronę www: takich firm jest 57 procent.
I mniejsze przedsiębiorstwo, tym mniej chętnie zakłada swoją stronę www. Spośród tych firm, które zatrudniają do 10 pracowników, tylko 51,9 proc. ma własną stronę. Firmy zatrudniające co najmniej 50 pracowników - mają je już znacznie częściej (79,2 proc. A te największe - z ponad 250 pracownikami - 88.2 procent.
Niestety polscy przedsiębiorcy wciąż nie są powszechnie świadomi wagi internetu we współczesnym biznesie. A ta jest ogromny. W ubiegłym roku pytaliśmy internautów, co o tym sądzą. I okazuje się, że dla 60 procent użytkowników sieci brak firmowej strony www to jasny sygnał: tej firmy po prostu nie ma Michał Łebkowski, dyrektor generalny Centrum Nowej Technologii
Nie ma w sieci, nie ma w ogóle
Niechęć małych firm do internetu dziwi ekspertów. - Zaniedbywanie internetu to poważny błąd. W dzisiejszym świecie, jeżeli czegoś nie ma w sieci, to praktycznie nie istnieje, i to także biznesowo - mówią "Dziennikowi Gazecie Prawnej" eksperci.
Co ciekawe jednak, ponad 90 procent "małych" polskich przedsiębiorców z internetu korzysta. Co z tego, skoro nie inwestują w budowę swojego wizerunku w internecie, co kosztuje raptem kilkaset złotych w skali roku?
- Niestety polscy przedsiębiorcy wciąż nie są powszechnie świadomi wagi internetu we współczesnym biznesie. A ta jest ogromny. W ubiegłym roku pytaliśmy internautów, co o tym sądzą. I okazuje się, że dla 60 procent użytkowników sieci brak firmowej strony www to jasny sygnał: tej firmy po prostu nie ma - tłumaczy "DGP" Michał Łebkowski, dyrektor generalny Centrum Nowej Technologii, agencji zajmującej się kreowaniem e-wizerunku firm.
"Drogi" internet
A czego wynika ta niechęć? Przedsiębiorcy mówią, że... nie stać ich na działanie w sieci. to tłumaczenie wydaje się jednak mało przekonujące: dziś stworzenie estetycznej i użytecznej strony to koszt 1,5-2 tys zł (często nawet mniej), a jej roczne utrzymanie to ok. 200 złotych.
- Tak naprawdę w dzisiejszym świecie dużo więcej kosztuje przedsiębiorcę jego nieobecność w internecie - przekonuje Jeremi Mordasiewicz, ekspert Konfederacji Pracodawców Prywatnych "Lewiatan".
Potwierdzają to np. przeprowadzone na Pomorzu badania. - Zbadano jak funkcjonuje 4 tys. firm założonych przy pomocy dotacji unijnych. Okazało się, że na 2,2 tys. firm, które przetrwały 3 lata, większość bardzo aktywnie działała w sieci i obowiązkowo miała własną witrynę - podkreśla Mordasiewicz.
Polska słabo wypada na tle Unii Europejskiej - średnia w krajach UE to blisko 67 procent firm, które mają własne strony www (w Polsce 10 pkt. proc. mniej). A w takich krajach jak Dania, Szwecja i Finlandia strony www ma blisko 90 procent wszystkich firm.
Źródło: "Dziennik Gazeta Prawna"
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu