Kraków zakończył pierwszy etap unijnego projektu dotyczącego zintegrowanego transportu publicznego. Kosztem 265 mln zł zmodernizowano ulice i torowiska oraz zakupiono 24 nowoczesne tramwaje.
- Z sukcesem zakończyliśmy pierwszy i największy w Polsce program związany z transportem miejskim, współfinansowany z funduszy unijnych. To jeden z tych projektów, dzięki którym Kraków unowocześnia się i zmienia swoje oblicze – mówił w czwartek prezydent miasta Jacek Majchrowski.
Tradycja i nowoczesność
Podczas czwartkowej ceremonii zakończenia unijnej inwestycji oddany został do użytku ostatni z 24 niskopodłogowych tramwajów Bombardier, zakupionych w ramach projektu. Po Krakowie jeździ 50 tego typu pojazdów, co sprawia, że krakowski tabor szynowy należy do najnowocześniejszych w kraju.
Program realizowany przez krakowskie Miejskiej Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA ma wartość 265 mln zł, z czego prawie połowę - ponad 115 mln zł - miasto otrzymało w ramach unijnego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).
Inwestycja składała się z trzech elementów. Zmodernizowane zostały ulice Lubicz i Rakowicka, przebudowana linia tramwajowa od pętli Kamienna do Krowodrzy Górka oraz wybudowany terminal autobusowy na tym osiedlu.
Według przewidywań miasta, druga faza Zintegrowanego Systemu Transportu Publicznego będzie kosztować 780 mln zł. Środki zostaną przeznaczone na budowę nowych i modernizację istniejących torowisk oraz zakup taboru tramwajowego.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24