„Zamawiam z obowiązkiem zapłaty” zamiast "kup teraz", taka treść już niedługo będzie umieszczona na przycisku, za którego pośrednictwem będziemy zatwierdzali zakup online. Nowe przepisy o prawach konsumenta wejdą w życie pod koniec tego roku.
Obowiązek bezpośredniego informowania o obowiązku zapłaty reguluje unijna dyrektywa. Dokładne sformułowanie w dyrektywie brzmi:
„Jeżeli w celu złożenia zamówienia wymagane jest aktywowanie przycisku lub podobnej funkcji, przycisk lub podobna funkcja lub podobna funkcja muszą być oznaczone w łatwo czytelny sposób jedynie z użyciem słów „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub równoważnego jednoznacznego sformułowania informującego, że złożenie zamówienia pociąga za sobą obowiązek zapłaty na rzecz przedsiębiorcy”
- Klient musi wiedzieć, że wybierając przycisk „kupuję” jest świadomy obowiązku zapłaty. Mogą to być sformułowania równoważne, czyli na przykład „kupuję z obowiązkiem zapłaty" – wyjaśnia dla tvn24bis.pl Marcin Paczewski radca prawny, szef Departamentu Prawa Konkurencji i Antymonopolowego, Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.
Więcej czasu na zwrot produktu zakupionego online
Nowa ustawa wydłuży okres na zwrócenie produktu przy zakupie towaru na odległość. Tyczy się to też umów zawieranych na odległość, na przykład przez kuriera. Na rezygnacje, czy odstąpienie od umowy będziemy mieli 14 zamiast 10 dni, kiedy to bez podania przyczyny będzie można zrezygnować z usługi lub zwrócić produkt. Jeżeli znowu przedsiębiorca nie poinformuje o przysługującym prawie, to okres ten wydłuży się o rok, plus 14 wcześniej przysługujących dni na rezygnacje. Obecnie okres, przysługujący z tytułu braku informacji o możliwości zwrotu produktu, wynosi trzy miesiące.
Autor: pp//gry / Źródło: tvn24bis.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: shutterstock.com