Każdy chce mieć swoje lotnisko. Ale gdy port nie zarabia, dołożyć trzeba z publicznej kasy

[object Object]
KE: Lotnisko w Gdyni musi oddać ponad 90 mln złTVN24 BiS
wideo 2/2

Milion pasażerów rocznie - o takiej liczbie marzą lokalne porty lotnicze. Niestety dla większości taki wynik pozostanie mirażem. A właśnie ów milion obsłużonych podróżnych, to oznaka, że lotnisko na siebie zarabia. Gdy go nie ma, do działalności portów trzeba dokładać. Często to nawet kilkanaście milionów złotych rocznie.

Małe lotniska, które hucznie otwierano w kolejnych województwach dziś dla utrzymujących je samorządowców są głównie bardzo kosztownymi workami bez dna. Rok rocznie przynoszą milionowe starty, a o zmianie tej sytuacji trudno nawet marzyć.

- Lotnisko powinno obsługiwać od 700 tys. (dominacja linii tradycyjnych) do 1,3 mln (dominacja tanich linii) pasażerów rocznie, aby było rentowne. Te szacunki wyłączają kwoty płacone liniom lotniczym w postaci dopłat marketingowych, będących w swej istocie ukrytymi dopłatami - twierdzi Krzysztof Moczulski, ekspert rynku lotniczego.

Na minusie

Lotnisko w Bydgoszczy od początku swojego istnienia przynosi milionowe straty. Ubiegły rok zakończyło grubo pod kreską. Dziura w budżecie rozrosła się do blisko 8,2 mln złotych. W 2012 roku port lotniczy był na minusie o 4,6 mln złotych. Łącznie od 2008 roku straty wynikające z działalności lotniska to ponad 54 mln złotych.

- W 2013 roku Port Lotniczy Bydgoszcz obsłużył 343 tys. pasażerów i był to najlepszy wynik w historii lotniska - mówi Joanna Sowińska, rzecznik portu, ale dodaje, że w tym roku w okresie od stycznia do maja nastąpił spadek liczby pasażerów. - O 16,5 proc. – mówi.

Łódź pod wodą

Podobnie jest w Łodzi. Liczba pasażerów tylko raz w 2012 roku przekroczyła 400 tysięcy. – Ubiegły rok zakończyliśmy z liczbą 354 tys. obsłużonych pasażerów. Od początku tego roku odprawiliśmy ponad 77 tys. osób – mówi Ewa Bieńkowska, rzecznik prasowy łódzkiego portu.

Miesięczne koszty funkcjonowania łódzkiego lotniska to kwota ok. 3,5 mln zł. - Po odliczeniu amortyzacji i podobnych kosztów o charakterze niegotówkowym koszty gotówkowe to średnio miesięcznie kwota ok. 2,4 mln zł. Przychody kształtują się na poziomie ok. 1 mln zł średnio miesięcznie – informuje Bieńkowska.

Łatwo więc policzyć, że każdy miesiąc port lotniczy kończy ze stratą grubo ponad miliona.

Zysk za kilka lat?

Zdaniem Moczulskiego największe szanse na rentowność ma podwarszawski Port Lotniczy w Modlinie.

- Początkowe kłopoty Modlina i de facto falstart inwestycji z pewnością położy się cieniem w perspektywie zyskowności w najbliższych latach. Jednak patrząc na plany rozbudowy widać, że władze patrzą na przyszłość optymistycznie. Największym wyzwaniem dla Modlina jest w chwili obecnej przyciągnięcie nowych przewoźników. Monopol Ryanaira sprawia, że każda decyzja tego przewoźnika wpływa bezpośrednio na rentowność portu lotniczego - uważa Moczulski.

Lotnisko od początku działalności w lipcu 2012 roku do końca 2013 roku, czyli w 18,5 miesiąca obsłużyło 1,2 mln podróżnych. Warto jednak przypomnieć, że port przez kilka miesięcy był w tym czasie zamknięty.

- W 2014 roku przewidujemy przyjąć 1,7 mln pasażerów. Tylko w maju tego roku obsłużyliśmy ponad 153 tys. pasażerów. W tym czasie średnio przyjmowaliśmy 5 tys. podróżujących dzienne - mówi Magdalena Bojarska, rzeczniczka Portu Lotniczego Warszawa/Modlin. - Od początku roku w Modlinie przyjęliśmy już ponad 600 tys. podróżujących i ponad 4 tys. operacji lotniczych - dodaje.

Bojarska przypomina, że już w pierwszych 5 miesiącach swojego działania (w 2012 roku) port obsłużył prawie 900 tys. podróżnych.

Wróżenie z fusów?

- W 2013 r. przez 3 miesiące i 2 dni przez Modlin przyjęliśmy prawie 350 tysięcy pasażerów. Te liczby świadczą o tym, że można prognozować bardzo szybką rentowność inwestycji, jaką była modernizacja dawnego lotniska wojskowego i przekształcenie go w lotnisko cywilne - twierdzi rzeczniczka i zaznacza, że o wstępną analizę ekonomiczną lotniska będzie można pokusić się dopiero po zakończeniu tego roku.

- Dopiero wtedy będziemy mieli materiał porównawczy dotyczący 3 końcowych miesięcy rok do roku. A tak naprawdę dopiero po podsumowaniu 2015 roku będziemy dysponować realnym materiałem porównawczym. Każda wcześniejsza próba tworzenia oceny kondycji lotniska będzie "wróżeniem z fusów". Liczymy na to, że najpóźniej za 2-3 lata spółka powinna zacząć zarabiać, natomiast całkowity zwrot kosztów inwestycji nastąpi w okresie ok. 20-30 lat - wyjaśnia Bojarska.

Co z Lublinem?

Port Lotniczy Lublin działa od grudnia 2012 roku. Na jego budowę wydano ponad 432 mln złotych, a w ubiegłym roku obsłużył jedynie 195 tys. pasażerów.

Piotr R. Jankowski, rzecznik prasowy PLL twierdzi, że na dojście do rentowności każdego przedsięwzięcia potrzeba czasu. - Według ekspertów próg rentowności lotnisk zaczyna się od miliona obsłużonych pasażerów rocznie. Dla tej wielkości przedsięwzięcia jak nasze analitycy zakładają dojście do rentowności za kilka do kilkunastu lat – przyznaje Jankowski.

Rzecznik podkreśla jednak, że nie chęć zysku była podstawą decyzji o budowie, lecz perspektywa rozwoju regionu. – Dla regionu lotnisko, a w efekcie poprawa dostępności komunikacyjnej, to warunek konieczny. Podobnie dla inwestorów – przekonuje rzecznik.

Bez komentarza

Od czerwca działa lotnisko w Radomiu. Działa, ale przez letnie miesiące, kiedy inne porty przeżywają oblężenie, nikt z niego nie odleci, bo wszystkie wakacyjne loty zapisało się w sumie tylko... 40 osób.

Władze lotniska postanowiły więc, że pierwsze starty odbędą się dopiero jesienią. Czy wtedy będzie więcej chętnych pasażerów? Jakie są miesięczne koszty utrzymywania pustego lotniska? Kiedy według planów Port Lotniczy w Radomiu osiągnie rentowność? Niestety, na te kluczowe dla inwestycji pytania przez ponad miesiąc nie otrzymaliśmy z biura prasowego portu żadnej odpowiedzi.

Megalomania władz?

- Lotniska w Lublinie i w Radomiu są można powiedzieć kolokwialnie "płotkami". Przy obecnym wolumenie obsłużonych pasażerów, nawet zakładając optymistycznie wzrosty zgodne ze średnią dla Polski, nie mają najmniejszych szans na rentowność w perspektywie najbliższych pięciu lat - twierdzi Moczulski i dodaje, że lotnisko w Lublinie może bronić się argumentem przyciągania biznesu.

- Natomiast odległe o godzinę jazdy od największego portu w Polsce lotnisko w Radomiu jest dla mnie przykładem megalomanii lokalnych władz. Nawet przy dużej dozie bardzo dobrej woli trudno mi znaleźć merytoryczne przesłanki usprawiedliwiające budowę lotniska w mieście, które ma kilkadziesiąt milionów złotych założonego deficytu i które jest beneficjentem tzw. "janosikowego". W tym przypadku, patrząc na prognozy wzrostu ruchu pasażerskiego do końca dekady, jestem przekonany, że osiągnięcie progu rentowności będzie niemal niemożliwe - uważa ekspert.

Przykład Gdyni

Nietrafioną inwestycją była natomiast budowa lotniska Gdynia-Kosakowo, którego upadłość w maju ogłosił gdański Sąd Okręgowy. Port lotniczy jest oddalony zaledwie 30 km od dużego Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy, który obsługuje większość pasażerów z Trójmiasta. W zeszłym roku z gdańskiego lotniska odleciało 2,8 mln pasażerów. Upadłość lotniska ma związek z decyzją Komisji Europejskiej, która w lutym nakazała, aby port lotniczy Gdynia-Kosakowo zwrócił 91,7 mln złotych pomocy, jaką otrzymał od samorządów Gdyni i gminy Kosakowo. Pieniądze posłużyły na przekształcenie części wojskowego lotniska w cywilne. KE stwierdziła, że przekazane pieniądze dały lotnisku Gdynia-Kosakowo nienależną przewagę konkurencyjną, w szczególności nad lotniskiem w Gdańsku. A to stanowi naruszenie unijnych zasad pomocy państwa. Komisja podkreśliła, że państwo może dofinansować budowę lotnisk, ale pod warunkiem, że takie są rzeczywiste potrzeby transportowe regionu.

Już wystarczy?

Krzysztof Moczulski twierdzi, że liczba lotnisk w Polsce nie powinna już rosnąć. Potwierdzają to kłopoty portów w Łodzi, Bydgoszczy, czy Zielonej Górze.

- Aktualna liczba lotnisk jest więcej niż wystarczająca, a pomysły Radomia, czy Szyman są dla mnie totalną egzotyką - uważa ekspert i dodaje, że większa liczba lotnisk będzie oznaczała, że to "ogon zaczyna kręcić psem".

- Linie lotnicze, zdające sobie sprawę z tego, że od ich obecności uzależniona jest egzystencja portów, zaczynają dyktować swoje warunki lotniskom, co znacząco wpływa na ich rentowność. Co z tego, że dopłaty idą z innej, samorządowej kieszeni, skoro per saldo przychody drastycznie spadają? - pyta ekspert.

Zamykać nierentowne?

Moczulski twierdzi, że w lokalnych społecznościach zamknięcie lotniska równałoby się z przegranymi wyborami dla ekipy, która wybudowała port lotniczy. Dlatego wbrew kalkulacjom biznesowym ważniejsze są tam te polityczne i "lotnisko trwa i trwać ma" niezależnie od ilości pasażerów.

- W naszym przypadku problem polega na tym, że nikt nie zaprząta sobie głowy stworzeniem realnego biznes planu, który będzie jasno określał kiedy lotnisko osiągnie próg rentowności. Szafuje się hasłami "lepszej dostępności regionu" jednak bez żadnych konkretów. Wszystko jest w sferze deklaracji i obietnic, bo te kosztują zdecydowanie mniej niż kilka, kilkanaście milionów, które później co roku trzeba będzie dosypać z publicznej kasy do funkcjonowania kosztownej zachcianki - twierdzi ekspert.

Autor: Marek Szymaniak/mn / Źródło: tvn24bis.pl

Pozostałe wiadomości

We Włoszech rozprzestrzenia się nowa metoda wśród złodziei. Kradzieże kieszonkowe 2.0 - tak we Włoszech nazwano zjawisko w przestępczości, które dociera i do tego kraju. W dużych miastach kieszonkowcy wyposażeni w terminale płatnicze do transkacji zbliżeniowych okradają turystów.

Uwaga kieszonkowiec. Ta kobieta poszła z duchem czasu i okrzyknięto ją "złodziejką 2.0"

Uwaga kieszonkowiec. Ta kobieta poszła z duchem czasu i okrzyknięto ją "złodziejką 2.0"

Źródło:
PAP

Stress testy przeprowadzone w europejskich bankach wykazały, że te powinny być odporne gdyby ziścił się niekorzystny scenariusz w postaci długotrwałego pogorszenia warunków makroekonomicznych - podał europejski nadzór bankowy EBA, po uzyskaniu wyników tegorocznych testów. W badaniu wzięły udział dwa polskie banki.

Sprawdzili sytuację w europejskich bankach. Polska instytucja w czołówce

Sprawdzili sytuację w europejskich bankach. Polska instytucja w czołówce

Źródło:
PAP

Sąd na Florydzie wydał w piątek wyrok, który może prowadzić do zwiększenia liczby pozwów przeciwko Tesli Elona Muska. Ława przysięgłych w Miami orzekła, że Tesla powinna ponieść częściową odpowiedzialność za śmiertelny wypadek Autopilota w 2019 roku i musi wypłacić rodzinie zmarłego oraz rannemu część odszkodowania.

Na Florydzie zapadł wyrok dla Tesli za wypadek sprzed lat

Źródło:
Reuters, CNBC

Po raz pierwszy od 1993 roku, kiedy zaczęto prowadzić takie statystyki, produkcja piwa w Niemczech spadła poniżej 4 miliardów litrów. W pierwszej połowie tego roku niemieckie browary sprzedały 3,9 miliardów litrów tego trunku - podaje agencja dpa.

Niemcy produkują coraz mniej piwa

Niemcy produkują coraz mniej piwa

Źródło:
PAP

Prezydent Donald Trump wysłał listy do prezesów siedemnastu czołowych firm farmaceutycznych, wzywając do obniżenia cen leków na receptę w USA do poziomu obowiązującego w innych krajach - poinformował Biały Dom.

Trump naciska na koncerny. Żąda obniżki cen leków

Trump naciska na koncerny. Żąda obniżki cen leków

Źródło:
Reuters

Najniższa krajowa w 2026 roku ma wynieść 4806 złotych brutto, a stawka godzinowa - 31,40 złotego - wynika z założeń projektu opublikowanych w wykazie prac rządu. Oznacza to, że Rada Ministrów podtrzymała swoją wcześniejszą propozycję dotyczącą płacy minimalnej.

Najniższa krajowa 2026. Plan rządu w sprawie minimalnego wynagrodzenia

Najniższa krajowa 2026. Plan rządu w sprawie minimalnego wynagrodzenia

Źródło:
PAP

Jonas Gahr Stoere, premier Norwegii, skrytykował władze USA po zapowiedzi nałożenia 15-procentowych ceł na norweskie towary. Podkreślił, że na taryfach najbardziej ucierpią producenci łososia. Decyzja Donalda Trumpa spowodowała spadki na giełdzie w Oslo.

Premier Norwegii: to oni ucierpią najdotkliwiej

Premier Norwegii: to oni ucierpią najdotkliwiej

Źródło:
PAP

Mam nadzieję, że Arktyka stanie się regionem współpracy, a nie rywalizacji - powiedział Piotr Rychlik, ambasador do spraw Arktyki i Antarktyki w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Podkreślił, że Polacy są obecni w tym regionie od lat. Rychlik ostrzegł także przed konfliktami w Arktyce, które "mogłyby mieć katastrofalne skutki".

To może mieć "katastrofalne skutki dla całego świata"

To może mieć "katastrofalne skutki dla całego świata"

Źródło:
PAP

Obniżka stóp procentowych nie przełożyła się na wyraźny wzrost popytu na rynku mieszkaniowym - wynika z raportu Metrohouse i Credipass. Eksperci wskazują, że wielu potencjalnych kupujących wstrzymuje się z decyzjami zakupowym.

"Zostawił w tyle Kraków i zbliżył się do Warszawy"

"Zostawił w tyle Kraków i zbliżył się do Warszawy"

Źródło:
PAP

Premier Węgier Viktor Orban zapowiada plan ochrony pracowników i fabryk. To reakcja na lipcową umowę handlową Unia Europejska - Stany Zjednoczone.

"Musimy opracować dwa plany". Orban reaguje na ruch Trumpa

"Musimy opracować dwa plany". Orban reaguje na ruch Trumpa

Źródło:
PAP

Kwestia tak zwanych groszowych emerytur wymaga uregulowania - podkreślił prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Zbigniew Derdziuk. Szef ZUS wyjaśnił przy tym, że "jeśli ktoś dostaje dwa grosze co miesiąc, a sam przelew kosztuje dziesięć groszy, to tylko do tego dopłacamy".

Dwa grosze emerytury. "Tylko do tego dopłacamy"

Dwa grosze emerytury. "Tylko do tego dopłacamy"

Źródło:
PAP

W lipcu wskaźnik PMI dla polskiego przemysłu wzrósł do 45,9 z 44,8 punktu w czerwcu - podała firma S&P Global. Zatrudnienie spadało już po raz piąty w tym roku. W raporcie podkreślono, że widać "dalszy gwałtowny spadek liczby nowych zamówień".

"Gwałtowny spadek liczby nowych zamówień". Niepokojący raport

"Gwałtowny spadek liczby nowych zamówień". Niepokojący raport

Źródło:
PAP

Miejscowości w Dolomitach mają dość tłumów turystów. Chcą wprowadzić nowe przepisy, zakazy i kary, by ograniczyć ich napływ. Władze mówią wprost: sytuacja jest nie do zniesienia. Skarżą się na korki, hałas, tłok przy punktach widokowych i dzikie kempingi w górach.

Mają dość turystów. "Sytuacja jest nie do wytrzymania"

Mają dość turystów. "Sytuacja jest nie do wytrzymania"

Źródło:
PAP

Prezes Państwowej Agencji Atomistyki (PAA) wydał zezwolenie na eksploatację reaktora badawczego MARIA. Decyzja jest bezterminowa - poinformowała agencja.

Jest zezwolenie na eksploatację polskiego reaktora 

Jest zezwolenie na eksploatację polskiego reaktora 

Źródło:
PAP

Wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz powiedział, że dzięki podpisanej umowie wykonawczej na kolejne czołgi K2, w tym pierwsze w spolonizowanej wersji, Polska zyskuje zdolność do produkcji czołgów.

Umowa na kolejne czołgi K2. Szef MON: Polska zyskuje zdolności do produkcji

Umowa na kolejne czołgi K2. Szef MON: Polska zyskuje zdolności do produkcji

Źródło:
PAP

Porozumienie w sprawie ceł między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi może przynieść polskiej gospodarce stratę ośmiu miliardów złotych - wynika z szacunków Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Eksperci dodają, że spadek eksportu w żadnej z kluczowych branż nie powinien wynieść więcej niż 1,5 procent.

Polska może na tym stracić osiem miliardów

Polska może na tym stracić osiem miliardów

Źródło:
PAP

Ceny najmu mieszkań w Polsce idą w górę kolejny kwartał z rzędu - wskazują analitycy Rankomat.pl i Rentier.io. W raporcie podkreślają też, że dalszy spadek stóp procentowych może zahamować ten trend i zachęcić młodych do zakupu własnych mieszkań.

Najem a rata. "Rekordzistą jest Kraków"

Najem a rata. "Rekordzistą jest Kraków"

Źródło:
PAP

Senatorowie bez poprawek przyjęli nowelę o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego, która zakłada objęcie rękojmią deweloperów wad mieszkań i domów nabytych również na podstawie umów deweloperskich. "Prawdziwa zmiana w polityce mieszkaniowej" - podkreśliła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nikt się nie wstrzymał, nikt nie był przeciw. "Prawdziwa zmiana"

Nikt się nie wstrzymał, nikt nie był przeciw. "Prawdziwa zmiana"

Źródło:
PAP

Na stanowisko prezesa Najwyższej Izby Kontroli zgłoszono dwie kandydatury: Tadeusza Dziubę, proponowanego przez PiS, oraz Mariusza Haładyja, którego zgłosił marszałek Sejmu - poinformowała Kancelaria Sejmu. Decyzja o wyborze prezesa NIK ma zostać podjęta podczas posiedzenia Sejmu zaplanowanego na 10-12 września.

Wybór nowego szefa NIK. Są dwie kandydatury

Wybór nowego szefa NIK. Są dwie kandydatury

Źródło:
PAP

W czwartek główne indeksy na Wall Street zakończyły sesję na minusie. Inwestorzy skupili się przede wszystkim na lepszych od prognoz wynikach kwartalnych Microsoftu i Meta Platforms. Wartość rynkowa Microsoftu po raz pierwszy w historii przekroczyła poziom czterech bilionów dolarów.

Granica czterech bilionów przekroczona. "Krzyczeli z radości"

Granica czterech bilionów przekroczona. "Krzyczeli z radości"

Źródło:
PAP

W czwartkowym losowaniu Lotto nie padła szóstka. Kumulacja rośnie więc do trzech milionów złotych. Oto wyniki losowania Lotto i Lotto Plus z 31 lipca 2025 roku.

Rośnie kumulacja w Lotto

Rośnie kumulacja w Lotto

Źródło:
tvn24.pl

Donald Trump ogłosił utrzymanie 25-procentowych ceł na towary z Meksyku. Prezydent USA odroczył także wprowadzenie wyższych taryf, które miały wejść w życie w piątek.

Trump przesunął termin. "Będziemy rozmawiać"

Trump przesunął termin. "Będziemy rozmawiać"

Źródło:
CNN, PAP

Donald Trump po raz kolejny zaatakował prezesa banku centralnego Jerome'a Powella. Prezydent USA stwierdził, że szef Fed jest "totalnym nieudacznikiem", a jego działania kosztują Stany Zjednoczone "biliony dolarów".

Trump znów atakuje. "To totalny nieudacznik"

Trump znów atakuje. "To totalny nieudacznik"

Źródło:
PAP

Nie ma planów likwidacji możliwości wypłat z Pracowniczych Planów Kapitałowych - poinformowało Ministerstwo Finansów. Dodało, że zgromadzone w PPK środki są własnością prywatną oszczędzającego.

Wypłaty z PPK. Resort wyjaśnia

Wypłaty z PPK. Resort wyjaśnia

Źródło:
PAP

- Monitorujemy sytuację związaną z potencjalnym przejęciem udziałów w gdyńskim terminalu kontenerowym przez amerykańskie konsorcjum - przekazał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Konglomerat CK Hutchison, właściciel terminala, chciałby włączyć do transakcji "strategicznego" inwestora z Chin.

Wiceminister o terminalu w Gdyni: transakcja jest nadzorowana

Wiceminister o terminalu w Gdyni: transakcja jest nadzorowana

Źródło:
PAP

Senat bez poprawek przyjął nowelę, która nakłada na banki obowiązek zweryfikowania w bazie PESEL, czy klient żyje w przypadku braku aktywności na jego koncie przez pięć lat. Ustawa trafi teraz do prezydenta.

Sprawdzą, czy klient żyje. Czas na ruch prezydenta

Sprawdzą, czy klient żyje. Czas na ruch prezydenta

Źródło:
PAP

Adidas ostrzega, że amerykańskie cła podniosą jego koszty o kolejne 200 milionów euro. Firma zapowiedziała już, że ceny jej produktów w Stanach Zjednoczonych pójdą w górę.

Skutek ceł Trumpa. Znana marka zapowiada podwyżki

Skutek ceł Trumpa. Znana marka zapowiada podwyżki

Źródło:
BBC

Rezerwują bilety, tygodniami planują wymarzony wyjazd, a na lotnisku przy bramkach słyszą, że nie polecą - bo brakuje miejsc. Spędzający sen z powiek urlopowiczom overbooking to stała i całkowicie legalna praktyka linii lotniczych. Pasażer może liczyć na odszkodowanie, czasem też na dodatkowe świadczenia, ale nie zawsze rekompensuje to wydatki i stracony urlop. Eksperci nie mają złudzeń: overbooking to pewne ryzyko, ale jest sposób, by je ograniczyć.

Masz bilet, ale nie polecisz. "Tacy pasażerowie są wygodniejsi do usunięcia"

Masz bilet, ale nie polecisz. "Tacy pasażerowie są wygodniejsi do usunięcia"

Źródło:
TVN24+