Każdy chce mieć swoje lotnisko. Ale gdy port nie zarabia, dołożyć trzeba z publicznej kasy

[object Object]
KE: Lotnisko w Gdyni musi oddać ponad 90 mln złTVN24 BiS
wideo 2/2

Milion pasażerów rocznie - o takiej liczbie marzą lokalne porty lotnicze. Niestety dla większości taki wynik pozostanie mirażem. A właśnie ów milion obsłużonych podróżnych, to oznaka, że lotnisko na siebie zarabia. Gdy go nie ma, do działalności portów trzeba dokładać. Często to nawet kilkanaście milionów złotych rocznie.

Małe lotniska, które hucznie otwierano w kolejnych województwach dziś dla utrzymujących je samorządowców są głównie bardzo kosztownymi workami bez dna. Rok rocznie przynoszą milionowe starty, a o zmianie tej sytuacji trudno nawet marzyć.

- Lotnisko powinno obsługiwać od 700 tys. (dominacja linii tradycyjnych) do 1,3 mln (dominacja tanich linii) pasażerów rocznie, aby było rentowne. Te szacunki wyłączają kwoty płacone liniom lotniczym w postaci dopłat marketingowych, będących w swej istocie ukrytymi dopłatami - twierdzi Krzysztof Moczulski, ekspert rynku lotniczego.

Na minusie

Lotnisko w Bydgoszczy od początku swojego istnienia przynosi milionowe straty. Ubiegły rok zakończyło grubo pod kreską. Dziura w budżecie rozrosła się do blisko 8,2 mln złotych. W 2012 roku port lotniczy był na minusie o 4,6 mln złotych. Łącznie od 2008 roku straty wynikające z działalności lotniska to ponad 54 mln złotych.

- W 2013 roku Port Lotniczy Bydgoszcz obsłużył 343 tys. pasażerów i był to najlepszy wynik w historii lotniska - mówi Joanna Sowińska, rzecznik portu, ale dodaje, że w tym roku w okresie od stycznia do maja nastąpił spadek liczby pasażerów. - O 16,5 proc. – mówi.

Łódź pod wodą

Podobnie jest w Łodzi. Liczba pasażerów tylko raz w 2012 roku przekroczyła 400 tysięcy. – Ubiegły rok zakończyliśmy z liczbą 354 tys. obsłużonych pasażerów. Od początku tego roku odprawiliśmy ponad 77 tys. osób – mówi Ewa Bieńkowska, rzecznik prasowy łódzkiego portu.

Miesięczne koszty funkcjonowania łódzkiego lotniska to kwota ok. 3,5 mln zł. - Po odliczeniu amortyzacji i podobnych kosztów o charakterze niegotówkowym koszty gotówkowe to średnio miesięcznie kwota ok. 2,4 mln zł. Przychody kształtują się na poziomie ok. 1 mln zł średnio miesięcznie – informuje Bieńkowska.

Łatwo więc policzyć, że każdy miesiąc port lotniczy kończy ze stratą grubo ponad miliona.

Zysk za kilka lat?

Zdaniem Moczulskiego największe szanse na rentowność ma podwarszawski Port Lotniczy w Modlinie.

- Początkowe kłopoty Modlina i de facto falstart inwestycji z pewnością położy się cieniem w perspektywie zyskowności w najbliższych latach. Jednak patrząc na plany rozbudowy widać, że władze patrzą na przyszłość optymistycznie. Największym wyzwaniem dla Modlina jest w chwili obecnej przyciągnięcie nowych przewoźników. Monopol Ryanaira sprawia, że każda decyzja tego przewoźnika wpływa bezpośrednio na rentowność portu lotniczego - uważa Moczulski.

Lotnisko od początku działalności w lipcu 2012 roku do końca 2013 roku, czyli w 18,5 miesiąca obsłużyło 1,2 mln podróżnych. Warto jednak przypomnieć, że port przez kilka miesięcy był w tym czasie zamknięty.

- W 2014 roku przewidujemy przyjąć 1,7 mln pasażerów. Tylko w maju tego roku obsłużyliśmy ponad 153 tys. pasażerów. W tym czasie średnio przyjmowaliśmy 5 tys. podróżujących dzienne - mówi Magdalena Bojarska, rzeczniczka Portu Lotniczego Warszawa/Modlin. - Od początku roku w Modlinie przyjęliśmy już ponad 600 tys. podróżujących i ponad 4 tys. operacji lotniczych - dodaje.

Bojarska przypomina, że już w pierwszych 5 miesiącach swojego działania (w 2012 roku) port obsłużył prawie 900 tys. podróżnych.

Wróżenie z fusów?

- W 2013 r. przez 3 miesiące i 2 dni przez Modlin przyjęliśmy prawie 350 tysięcy pasażerów. Te liczby świadczą o tym, że można prognozować bardzo szybką rentowność inwestycji, jaką była modernizacja dawnego lotniska wojskowego i przekształcenie go w lotnisko cywilne - twierdzi rzeczniczka i zaznacza, że o wstępną analizę ekonomiczną lotniska będzie można pokusić się dopiero po zakończeniu tego roku.

- Dopiero wtedy będziemy mieli materiał porównawczy dotyczący 3 końcowych miesięcy rok do roku. A tak naprawdę dopiero po podsumowaniu 2015 roku będziemy dysponować realnym materiałem porównawczym. Każda wcześniejsza próba tworzenia oceny kondycji lotniska będzie "wróżeniem z fusów". Liczymy na to, że najpóźniej za 2-3 lata spółka powinna zacząć zarabiać, natomiast całkowity zwrot kosztów inwestycji nastąpi w okresie ok. 20-30 lat - wyjaśnia Bojarska.

Co z Lublinem?

Port Lotniczy Lublin działa od grudnia 2012 roku. Na jego budowę wydano ponad 432 mln złotych, a w ubiegłym roku obsłużył jedynie 195 tys. pasażerów.

Piotr R. Jankowski, rzecznik prasowy PLL twierdzi, że na dojście do rentowności każdego przedsięwzięcia potrzeba czasu. - Według ekspertów próg rentowności lotnisk zaczyna się od miliona obsłużonych pasażerów rocznie. Dla tej wielkości przedsięwzięcia jak nasze analitycy zakładają dojście do rentowności za kilka do kilkunastu lat – przyznaje Jankowski.

Rzecznik podkreśla jednak, że nie chęć zysku była podstawą decyzji o budowie, lecz perspektywa rozwoju regionu. – Dla regionu lotnisko, a w efekcie poprawa dostępności komunikacyjnej, to warunek konieczny. Podobnie dla inwestorów – przekonuje rzecznik.

Bez komentarza

Od czerwca działa lotnisko w Radomiu. Działa, ale przez letnie miesiące, kiedy inne porty przeżywają oblężenie, nikt z niego nie odleci, bo wszystkie wakacyjne loty zapisało się w sumie tylko... 40 osób.

Władze lotniska postanowiły więc, że pierwsze starty odbędą się dopiero jesienią. Czy wtedy będzie więcej chętnych pasażerów? Jakie są miesięczne koszty utrzymywania pustego lotniska? Kiedy według planów Port Lotniczy w Radomiu osiągnie rentowność? Niestety, na te kluczowe dla inwestycji pytania przez ponad miesiąc nie otrzymaliśmy z biura prasowego portu żadnej odpowiedzi.

Megalomania władz?

- Lotniska w Lublinie i w Radomiu są można powiedzieć kolokwialnie "płotkami". Przy obecnym wolumenie obsłużonych pasażerów, nawet zakładając optymistycznie wzrosty zgodne ze średnią dla Polski, nie mają najmniejszych szans na rentowność w perspektywie najbliższych pięciu lat - twierdzi Moczulski i dodaje, że lotnisko w Lublinie może bronić się argumentem przyciągania biznesu.

- Natomiast odległe o godzinę jazdy od największego portu w Polsce lotnisko w Radomiu jest dla mnie przykładem megalomanii lokalnych władz. Nawet przy dużej dozie bardzo dobrej woli trudno mi znaleźć merytoryczne przesłanki usprawiedliwiające budowę lotniska w mieście, które ma kilkadziesiąt milionów złotych założonego deficytu i które jest beneficjentem tzw. "janosikowego". W tym przypadku, patrząc na prognozy wzrostu ruchu pasażerskiego do końca dekady, jestem przekonany, że osiągnięcie progu rentowności będzie niemal niemożliwe - uważa ekspert.

Przykład Gdyni

Nietrafioną inwestycją była natomiast budowa lotniska Gdynia-Kosakowo, którego upadłość w maju ogłosił gdański Sąd Okręgowy. Port lotniczy jest oddalony zaledwie 30 km od dużego Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy, który obsługuje większość pasażerów z Trójmiasta. W zeszłym roku z gdańskiego lotniska odleciało 2,8 mln pasażerów. Upadłość lotniska ma związek z decyzją Komisji Europejskiej, która w lutym nakazała, aby port lotniczy Gdynia-Kosakowo zwrócił 91,7 mln złotych pomocy, jaką otrzymał od samorządów Gdyni i gminy Kosakowo. Pieniądze posłużyły na przekształcenie części wojskowego lotniska w cywilne. KE stwierdziła, że przekazane pieniądze dały lotnisku Gdynia-Kosakowo nienależną przewagę konkurencyjną, w szczególności nad lotniskiem w Gdańsku. A to stanowi naruszenie unijnych zasad pomocy państwa. Komisja podkreśliła, że państwo może dofinansować budowę lotnisk, ale pod warunkiem, że takie są rzeczywiste potrzeby transportowe regionu.

Już wystarczy?

Krzysztof Moczulski twierdzi, że liczba lotnisk w Polsce nie powinna już rosnąć. Potwierdzają to kłopoty portów w Łodzi, Bydgoszczy, czy Zielonej Górze.

- Aktualna liczba lotnisk jest więcej niż wystarczająca, a pomysły Radomia, czy Szyman są dla mnie totalną egzotyką - uważa ekspert i dodaje, że większa liczba lotnisk będzie oznaczała, że to "ogon zaczyna kręcić psem".

- Linie lotnicze, zdające sobie sprawę z tego, że od ich obecności uzależniona jest egzystencja portów, zaczynają dyktować swoje warunki lotniskom, co znacząco wpływa na ich rentowność. Co z tego, że dopłaty idą z innej, samorządowej kieszeni, skoro per saldo przychody drastycznie spadają? - pyta ekspert.

Zamykać nierentowne?

Moczulski twierdzi, że w lokalnych społecznościach zamknięcie lotniska równałoby się z przegranymi wyborami dla ekipy, która wybudowała port lotniczy. Dlatego wbrew kalkulacjom biznesowym ważniejsze są tam te polityczne i "lotnisko trwa i trwać ma" niezależnie od ilości pasażerów.

- W naszym przypadku problem polega na tym, że nikt nie zaprząta sobie głowy stworzeniem realnego biznes planu, który będzie jasno określał kiedy lotnisko osiągnie próg rentowności. Szafuje się hasłami "lepszej dostępności regionu" jednak bez żadnych konkretów. Wszystko jest w sferze deklaracji i obietnic, bo te kosztują zdecydowanie mniej niż kilka, kilkanaście milionów, które później co roku trzeba będzie dosypać z publicznej kasy do funkcjonowania kosztownej zachcianki - twierdzi ekspert.

Autor: Marek Szymaniak/mn / Źródło: tvn24bis.pl

Pozostałe wiadomości

Donald Trump zapowiada nałożenie wysokich ceł na Unię Europejską i Meksyk. Jak ogłosił, 30-procentowe cła na towary importowane z tych krajów mają wejść od 1 sierpnia. Na te zapowiedzi zareagowali przywódcy.

Donald Trump grozi podwyżką ceł. Przywódcy odpowiadają

Donald Trump grozi podwyżką ceł. Przywódcy odpowiadają

Aktualizacja:
Źródło:
PAP

Skontrolowane przez NIK samorządy wydawały na znakowanie, sterylizację lub kastrację bezdomnych zwierząt zaledwie pięć procent z dostępnych środków. Na co idzie reszta pieniędzy? - Najwięcej wygrywają ci, którzy wyłapują zwierzęta i mają swoje schroniska. To jest wielki biznes - mówi w rozmowie z TVN24+ Tadeusz Wypych, szef Biura Ochrony Zwierząt, będącego częścią Fundacji dla Zwierząt KOTERIA, i wskazuje, że chodzi o kilkaset milionów złotych.

Na tym "zarabia się ogromną kasę"

Na tym "zarabia się ogromną kasę"

Źródło:
TVN24+

Widmo podwyżek zawisło nad cenami amerykańskich śniadań. Wszystko za sprawą zapowiedzi ceł Donalda Trumpa na produkty z Brazylii. Mają one wpłynąć między innymi na ceny soku pomarańczowego i kawy. Na nowojorskiej giełdzie już pojawiły się pierwsze zwyżki za sok pomarańczowy.

Drożeje kawa i sok pomarańczowy. Słony rachunek za amerykańskie śniadania

Drożeje kawa i sok pomarańczowy. Słony rachunek za amerykańskie śniadania

Źródło:
tvn24.pl

W środku wakacyjnego sezonu Unia Europejska bierze na celownik opłaty za bagaż podręczny. Parlament chce ukrócić dodatkowe koszty, a linie lotnicze biją na alarm - bilety mogą podrożeć. To jednak nie koniec ich kłopotów: europejscy regulatorzy baczniej przyglądają się takim praktykom jak pobieranie opłat za nadbagaż tuż przed odlotem.

Mała walizka, duży spór. "Jak nie wiadomo, o co chodzi, zazwyczaj chodzi o pieniądze"

Mała walizka, duży spór. "Jak nie wiadomo, o co chodzi, zazwyczaj chodzi o pieniądze"

Źródło:
TVN24+

Francja wszczęła śledztwo karne w sprawie należącej do Elona Muska platformy X w związku z podejrzeniem omanipulowanie przez tę firmę algorytmami w celu "zagranicznej ingerencji" – poinformował portal Politico. Według parlamentarzysty Erica Bothorela, platforma jest coraz dalej od "gwarantowania środowiska bezpiecznego".

Platforma Muska na cenzurowanym we Francji. "Nienawistne, rasistowskie, homofobiczne treści"

Platforma Muska na cenzurowanym we Francji. "Nienawistne, rasistowskie, homofobiczne treści"

Źródło:
PAP

W minionym roku w całej Unii Europejskiej odnotowano rekordowy wzrost liczby ludności do 450,4 miliona osób, pomimo większej liczby zgonów niż urodzeń - poinformował Eurostat. To wynik nasilonych ruchów migracyjnym po pandemii Covid-19. Największy wzrost liczby ludności zanotowała Malta, z kolei Polska i Estonia mają największe spadki.

Rekordowy wzrost ludności w Unii Europejskiej. Polska w tyle tabeli

Rekordowy wzrost ludności w Unii Europejskiej. Polska w tyle tabeli

Źródło:
PAP

Władze Kazachstanu są przywiązane do swojej polityki "dedolaryzacji" i mają pomysł na ochronę własnej waluty - tenge. Od 1 września informacje dotyczące kursów walut muszą zniknąć z przestrzeni publicznej - poinformował prezes Narodowego Banku Kazachstanu.

Z ulic mają zniknąć informacje o kursach walut. Mentalna "dedolaryzacja"

Z ulic mają zniknąć informacje o kursach walut. Mentalna "dedolaryzacja"

Źródło:
PAP

Ryanair chce zwiększyć liczbę lotów z kilku polskich lotnisk. - Spodziewamy się, że we wrześniu lub październiku tego roku ogłosimy plany rozwoju co najmniej trzech naszych dużych polskich baz - Krakowa, Gdańska i Wrocławia - poinformował dyrektor generalny linii Michael O’Leary.

Nowe inwestycje Ryanaira w Polsce. "Jesteśmy w trakcie negocjacji"

Nowe inwestycje Ryanaira w Polsce. "Jesteśmy w trakcie negocjacji"

Źródło:
PAP

Rada Dialogu Społecznego (RDS) nie osiągnęła porozumienia w sprawie waloryzacji rent i emerytur w 2026 roku. Rządowa propozycja została krytycznie oceniona przez związki zawodowe. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie Rada Ministrów.

Waloryzacja emerytur. Krytyka rządowej propozycji

Waloryzacja emerytur. Krytyka rządowej propozycji

Źródło:
PAP

Nie uzgodniono wspólnego stanowiska w Radzie Dialogu Społecznego (RDS) w sprawie podwyżki płacy minimalnej w 2026 roku. Rząd do 15 września ma czas na podjęcie ostatecznej decyzji.

Brak porozumienia w sprawie płacy minimalnej

Brak porozumienia w sprawie płacy minimalnej

Źródło:
PAP

W piątkowym losowaniu Eurojackpot nie odnotowano głównej wygranej, a kumulacja rośnie do 300 milionów złotych. W Polsce najwyższa była wygrana czwartego stopnia w wysokości ponad 900 tysięcy złotych. Oto liczby, które wylosowano 11 lipca 2025 roku.

Wysoka wygrana w Eurojackpot w Polsce

Wysoka wygrana w Eurojackpot w Polsce

Źródło:
tvn24.pl

Fale upałów coraz bardziej utrudniają turystykę w Rzymie - wskazuje branża turystyczna. Wysokie temperatury zniechęcają do odwiedzin i negatywnie wpływają na zdrowie zarówno zwiedzających, jak i pracowników - podają lokalne media.

Turystyczny problem Rzymu. "To przyczyna poważnych zmian"

Turystyczny problem Rzymu. "To przyczyna poważnych zmian"

Źródło:
PAP

Ferrero, włoski producent Nutelli, przejmuje za 3,1 miliarda dolarów amerykańską firmę WK Kellogg, która jest znana z produkcji kultowych marek płatków śniadaniowych - podał portal stacji CNN.

Gigant kupuje kultową markę

Gigant kupuje kultową markę

Źródło:
CNN

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) nie dopuściła do obrotu ponad milion sztuk biżuterii ze względu na nieprawidłowości formalne i zbyt wysokie stężenie kadmu i ołowiu. Niebezpieczne ilości metali ciężkich dotyczyły blisko 4,5 tysiąca sztuk.

Toksyczna biżuteria. Norma przekroczona 400 razy

Toksyczna biżuteria. Norma przekroczona 400 razy

Źródło:
PAP

W przyszłym tygodniu ceny autogazu i benzyny mogą wyraźnie się obniżyć - przewidują analitycy e-petrol.pl. Z kolei eksperci Refleksu zapowiadają w najbliższych dniach kilkugroszowe podwyżki cen oleju napędowego.

Szykują się zmiany w cenach paliw. "Wracają obawy o wojnę handlową"

Szykują się zmiany w cenach paliw. "Wracają obawy o wojnę handlową"

Źródło:
PAP

Ambasadorowie państw przy Unii Europejskiej (UE) nie porozumieli się w sprawie kolejnego pakietu sankcji na Rosję. Decyzję ma blokować Słowacja - podało źródło Polskiej Agencji Prasowej.

Sankcje na Rosję. Ten kraj ma blokować nowy pakiet

Sankcje na Rosję. Ten kraj ma blokować nowy pakiet

Źródło:
PAP

Kanada w trakcie negocjacji z USA broni kanadyjskich pracowników i firm - podkreślił premier Mark Carney. W ten sposób zareagował na zapowiedź prezydenta USA Donalda Trumpa w sprawie wprowadzenia 35-procentowych ceł na kanadyjskie towary.

Zdecydowana reakcja na słowa Donalda Trumpa. "Nadal będziemy tak robić"

Zdecydowana reakcja na słowa Donalda Trumpa. "Nadal będziemy tak robić"

Źródło:
PAP

PKO BP, ING Bank Śląski oraz VeloBank - klienci tych instytucji finansowych będą musieli liczyć się z utrudnieniami w nadchodzących dniach.

Dostęp do tych usług będzie utrudniony

Dostęp do tych usług będzie utrudniony

Źródło:
tvn24.pl

Prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie ataku hakerskiego na systemy spółki Herbapol Lublin. Hakerzy zażądali 900 tysięcy dolarów okupu. Śledczy ustalają okoliczności i sprawców ataku.

Polska firma Herbapol ofiarą ataku hakerskiego. Żądają 900 tysięcy dolarów

Polska firma Herbapol ofiarą ataku hakerskiego. Żądają 900 tysięcy dolarów

Źródło:
PAP

Od początku prac nad nowelą o mieszkalnictwie społecznym Polska 2050 akcentowała, że możliwość wykupienia lokali społecznych inicjatyw mieszkaniowych w mniejszych ośrodkach jest konieczna, by przeciwdziałać ich depopulacji - stwierdziła szefowa Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Głosowali razem z PiS. Ministra mówi o "gigantycznym problemie"

Głosowali razem z PiS. Ministra mówi o "gigantycznym problemie"

Źródło:
PAP

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotarły sygnały o możliwym ograniczeniu swobody wyboru metod dostawy na Allegro - poinformował UOKiK biznesową redakcję portalu tvn24.pl. Jak dodał, są one analizowane obecnie w ramach postępowania wyjaśniającego. Wcześniej o "konflikt interesów" oskarżał Allegro Rafał Brzoska.

Wojna gigantów e-handlu. Urząd zabiera głos

Wojna gigantów e-handlu. Urząd zabiera głos

Źródło:
tvn24.pl

Poznański sąd wyraził zgodę na tymczasowe aresztowanie Marcina P., prezesa zarządu spółki Cinkiciarz.pl, który przebywa poza Polską. Decyzja nie jest prawomocna. Według szacunków prokuratury klienci internetowego kantoru mieli stracić 112 milionów złotych. W marcu tego roku śledczy postawili prezesowi firmy zarzuty, które dotyczą między innymi oszustwa.

Jest decyzja sądu w sprawie aresztu dla prezesa spółki Cinkciarz.pl

Jest decyzja sądu w sprawie aresztu dla prezesa spółki Cinkciarz.pl

Źródło:
PAP

Lotniska w Edynburgu i Birmingham w Wielkiej Brytanii zrezygnowały już z dotychczasowego ograniczenia dotyczącego maksymalnej pojemności płynów w bagażu podręcznym. Teraz zamiast 100 ml wynosi on dwa litry. Pozostałe brytyjskie porty są na różnych etapach wdrażania nowoczesnych technologii, które pozwalają na złagodzenie obostrzeń.

Lotniska rezygnują z uciążliwego limitu. Chodzi o płyny w bagażu podręcznym

Lotniska rezygnują z uciążliwego limitu. Chodzi o płyny w bagażu podręcznym

Źródło:
BBC, tvn24.pl