Internet jest głównym źródłem informacji dla 53 proc. polskich internautów - wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie ING Banku Śląskiego. To duża część społeczeństwa, bo - jak pokazuje inne badanie - internautów jest w naszym kraju już prawie 16 milionów.
Jak wynika z raportu "Polski internet 2008/2009" firmy badawczej Gemius przez 2 lata liczba korzystających z internetu wzrosła o blisko 3 mln do 15,8 mln.
Internet nadal jest najpopularniejszy wśród ludzi młodych (z sieci korzysta aż 87 proc. osób w wieku 16-24 lata), najsłabiej zaś reprezentowana jest grupa osób w wieku 55 lat i więcej – jedynie 11,5 proc. z nich to użytkownicy internetu. Struktura wiekowa populacji internautów powoli ulega zmianie – z sieci korzysta coraz więcej osób starszych.
W dalszym ciągu internet najrzadziej dociera do mieszkańców wsi – jedynie 30 proc. z nich korzysta z sieci. Dla porównania, w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców jest to 56,1 proc.
W listopadzie 2008 roku polski internauta spędzał w sieci średnio ponad 44 godziny miesięcznie, co czyli średnio prawie półtorej godziny dziennie. W porównaniu z 2004 rokiem jest to blisko o godzinę dziennie więcej.
Jacy są polscy internauci?
Wyniki badań przeprowadzonych w 2008 roku przez Gemius pokazały również, że korzystanie z mediów tradycyjnych (prasa, radio, telewizja) za pośrednictwem sieci stało się standardem dla większości polskich internautów.
Potwierdza to ankieta przeprowadzona na zlecenie ING Banku Śląskiego przez Millward Brown SMG/KRC. Wynika z niej, że internet dla internautów jest głównym źródłem informacji, ważniejszym od telewizji, prasy i radia.
Według badania, za najbardziej wiarygodny program informacyjny polscy internauci uważają "Fakty", które ocenia w ten sposób aż 47 proc. internautów. "Wiadomości" cieszą się uznaniem 19 proc., "Teleexpress" - 12 proc., "Wydarzenia" - 8 proc., a "Panorama" - 6 proc.
51 proc. polskich internautów byłoby zainteresowane możliwością oglądania w sieci TVN, a 39 proc. - TVN24. Dwóch na pięciu internautów uznało portal Onet.pl za najlepsze zastępstwo prasy drukowanej (43%).
Polscy internauci najbardziej chcieliby czytać blogi prowadzone przez prof. Władysława Bartoszewskiego (20 proc. wskazań) i premiera Donalda Tuska (19 proc.). Internetowe pamiętniki byłych prezydentów Lecha Wałęsy i Aleksandra Kwaśniewskiego chętnie przeglądałoby po 7 proc. ankietowanych. Z kolei blogi Zbigniewa Ziobro, Stefana Niesiołowskiego i Lecha Kaczyńskiego budzą zainteresowanie u odpowiednio 6 proc., 5 proc. i 3 proc. użytkowników sieci. 15 proc. badanych nie chce natomiast czytać jakiegokolwiek pamiętnika internetowego prowadzonego przez polityka.
Badanie opinii o polskich mediach i politykach w internecie zostało zrealizowane przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie ING Banku Śląskiego w grupie 500 osób deklarujących dostęp do sieci. Ankiety metodą CATI przeprowadzono w styczniu bieżącego roku.
Źródło: tvn24.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24