Polska Żegluga Morska przejmie w czwartek swój najnowszy statek - masowiec "Giewont". Statek, zbudowany w stoczni New Times Shipyard niedaleko Szanghaju, zwodowano 26 września.
"Giewont" ma 230 metrów długości, ponad 32 metry szerokości i 80 tys. ton nośności, czyli masy ładunku oraz pozostałych rzeczy, które może przewieźć. Ładunek, jaki może przewozić, odpowiada pociągowi złożonemu z około 1330 węglarek o łącznej długości 32 kilometrów. To czyni "Giewont" największym masowcem w historii Polskiej Marynarki Handlowej. Należy on jednocześnie do grupy największych statków, jakie mogą przepływać przez Kanał Panamski, stąd nazwa takich statków - panamaxy. Statek ma przewozić takie ładunki jak węgiel, zboża, rudę żelaza itd.
Cacka na morzu
"Giewont" to już dziesiąty statek z realizowanego od 2008 roku programu odnowy floty PŻM. Cały program przewiduje odbiór 34 masowców. W 2008 roku odebrano cztery jednostki - wszystkie o nośności 38 tys. ton ze stoczni Xingang, w 2009 z tej samej stoczni odebrano 5 jednostek.
80-tysięcznik "Giewont" jest pierwszym z czterech masowców tej wielkości zakontraktowanych w stoczni New Times Shipyard i jest jednocześnie pierwszym z jedenastu statków, jakie Polska Żegluga Morska spodziewa się odebrać w 2010 roku. Budowy statku, ze względu na brak opłacalności, nie chciała podjąć się żadna z polskich stoczni.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Polska Żegluga Morska